Fahrenheit
Recenzie blog.libris.ro
Romanul său propune o lume distopică în care pompierii în loc să stingă, aprind incendii, mai precis se ocupă cu arsul cărţilor din biblioteci. În viitorul propus de autorul american, oamenii nu mai au nevoie de cărţi, atâta timp cât au somnifere şi televizoare interactive aşezate pe câte trei pereţi într-o cameră. Privită exclusiv ca obiect de divertisment, cartea devine inutilă, nu se poate compara cu mijloacele de distracţie existente, iar în ceea ce priveşte delectarea estetică, educarea, întărirea spiritului critic, toate acestea sunt calificate drept periculoase, atâta timp cât deschid calea spre dezacord, luciditate şi nefericire. În această lume îl întâlnim pe pompierul Montag, cel care, împreună cu echipa sa răspund zilnic la alarmele descoperirii unei noi biblioteci ascunse, a căror rutină zilnică este aceea de a face scrum memoria colectivă. Dar Montag începe să aibă îndoieli cu privire la activitatea sa: în fond, aşa cum remarcă pompierul: trebuie să existe ceva în cărţi care să determine o femeie să rămână neclintită printre volume, într-o casă pe cale să fie spulberată de flăcări. Întâlnirea cu Clarisse, femeia aparent nebună care îi vorbeşte de plăcerea scuturării castanilor şi a pierderii timpului (o trăitoare a gratuităţii prin excelenţă) dar şi cu Faber, profesorul autoexilat care păstrează ataşamente secrete faţă de cărţi, întâlnirea cu poezia până la urmă îl vor conduce pe Montag pe calea îndoielii, până aproape de colaps. Însă paznicii tihnei artificiale a sufletului nu vor sta deoparte şi vor începe hăituirea fugarului răzvrătit. Victoria lor este aproape asigurată: majoritatea tipăriturilor e distrusă, populaţia nu pare să se clintească prea mult din faţa televizoarelor (acolo unde trăieste spectacolul urmăririi politienesti, plină de adrenalină ). Cu toate acestea, nici Montag nu este singur, ci e pe cale să întâlnească Republica lui Platon, Psalmii biblici şi literatura universală într-o formă cu totul inedită acolo unde există chiar şi o fărâmă de revoltă, există până la urmă speranţă.
Revenind la întrebarea de la care am plecat: cât de relevantă pare să fie ameninţarea propusă de Bradbury, aceea a anihilării memoriei colective şi a erodării gândirii şi spiritului critic, într-un deceniu obsedat de asimilare şi stocare de informaţie? Există o relevanţă, fără îndoială: e drept că nu avem parte de interdicţii de a citi sau de brigăzi de pompieri speciale, puse pe incendiat moşteniri culturale, însă cu siguranţă suntem depăşiţi de ceea ce stocăm, am pierdut demult, ca indivizi, partida procesării sferei informaţionale. Pompierii noştri bradburieni metaforici sunt reprezentaţi de dezinteresul pe care îl manifestăm (ca formă de protecţie până la urmă) in fata asaltului informaţional la care suntem supuşi. În acelaşi timp trăim într-o lume alarmant de asemănătoare cu cea din romanul lui Bradbury: lumea din Fahrenheit 451 caută să trăiască un prezent etern, din care memoria şi individualitatea sunt eliminate, un prezent al unei false coeziuni sociale, al unei false fericiri o fericire a sedării cu plăceri frivole şi imediate. Tentaţia unei asemenea fericiri este mai mare ca oricând în lumea contemporană ea este o formă facilă de a depăşi stresul provocărilor contemporane perpetue, de a ne sustrage efortului reflecţiei, interpretării la care ne invită cărţile. Nici nu mai avem nevoie să ardem cărţile, ci doar să ne ţinem la distanţă de ele, să nu le citim. Avem însă a ne pune speranţele, aşa cum face şi romanul lui Bradbury, tot în curiozitatea şi sensibilitatea umană care să ne salveze până la urmă de la autodevorare pleziristă: atâta timp cât va exista cel puţin o umbră de îndoială cu privire la maniera lejeră şi senzualistă în care trăim, vom putea exclama uşuraţi: nu speraţi că vom arunca gândirea peste bord şi, până la urmă, aşa cum ne sugera şi Umberto Eco: nu speraţi că veţi scăpa de cărţi!
Bucurati-va de una din marile cărţi ale secolului XX pe care am reuşit să o găsim la Editura Rao (este o ediţie din 1998!!) disponibilă la un preţ sub 15 lei!
FAHRNEHEIT 451 Ray Bradbury Editura Fahrenheit (Grupul Editorial Rao), 1998
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
Fahrenheit
In centrul actiunii se afla unul din acesti pompieri, Guy Montag. Acesta, dupa ce o intalneste pe Clarisse McClellan, un spirit liber care pune orice sub semntul intrebarii, incepe sa aiba indoieli asupra misiunii sale, si chiar a intregului sau stil de viata hedonist, axat pe elemente practice si in care ocupatia principala a oamenilor este negarea de sine (tema recurenta la Bradbury, asa cum este si cea a arderii cartilor si a decaderii societatii in general – doar ca in Cronicile martiene si in Omul Ilustrat el a proiectat o parte din acestea asupra planetei Marte).
Prin intrebarile pe care le pune – care sunt clar independente de tehnologie sau de epoca, romanul lui Bradbury merita citit. La fel ca multe alte distopii, el amplifica pana la absurd o tendinta oarecare din societatea actuala – dar nu la fel ca multe alte distopii iti aminteste, cu un optimism neasteptat, de uimitoarea capacitate de supravietuire a omului, cu tot cu emotiile sale care il fac atat de vulnerabil cateodata.
PRP: 19.99 Lei
Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
16.99Lei
16.99Lei
19.99 LeiIndisponibil
Descrierea produsului
In centrul actiunii se afla unul din acesti pompieri, Guy Montag. Acesta, dupa ce o intalneste pe Clarisse McClellan, un spirit liber care pune orice sub semntul intrebarii, incepe sa aiba indoieli asupra misiunii sale, si chiar a intregului sau stil de viata hedonist, axat pe elemente practice si in care ocupatia principala a oamenilor este negarea de sine (tema recurenta la Bradbury, asa cum este si cea a arderii cartilor si a decaderii societatii in general – doar ca in Cronicile martiene si in Omul Ilustrat el a proiectat o parte din acestea asupra planetei Marte).
Prin intrebarile pe care le pune – care sunt clar independente de tehnologie sau de epoca, romanul lui Bradbury merita citit. La fel ca multe alte distopii, el amplifica pana la absurd o tendinta oarecare din societatea actuala – dar nu la fel ca multe alte distopii iti aminteste, cu un optimism neasteptat, de uimitoarea capacitate de supravietuire a omului, cu tot cu emotiile sale care il fac atat de vulnerabil cateodata.
Detaliile produsului