Mirajul fericirii

De (autor): Walker Percy

0
Mirajul fericirii - Walker Percy

Cu excepția lui William Faulkner sau Carson McCullers, nu auzisem de prea mulți autori americani sudiști cu atât mai puțin de Walker Percy și de cel mai celebru roman al său, anume MIRAJUL FERICIRII, recent publicat și în românește, la Editura Polirom. E vorba de o poveste din sudul american postbelic, întinsă pe mai puțin de 250 de pagini care reține însă un aer enigmatic aparte și e străbătută de ecouri filosofice existențialiste.

Acțiunea se petrece în preajma sărbătorii Mardi Gras, anunțată de parade și de carnaval, în împrejurimile New Orleansului anilor 60 și îl are drept protagonist pe Binx Bolling. Binx duce ceea ce el numește o viață fără istorie în suburbiile celui mai cunoscut oraș din Louisiana, mai precis o desăvârșită existență anonimă și rutinată: are o firmă de brokeraj, este un chiriaș și un cetățean model, adoră să meargă la plajă și mai ales la cinema și preferă relațiile amoroase lejere, cu secretarele sale (schimbate suficient de des). Rămas fără tată și lăsat de mama sa în grija mătușii Emily, Binx a fost educat într-un spirit progresist, încurajat spre studii superioare, spre cercetare, însă protagonistul a renunțat la ambițiile mari care nu îl caracterizau, pentru o cale măruntă și o existență banal㠖 mai ales că a aflat, de timpuriu că nu are o natură nepăsătoare, indiferentă la orice mai puțin la scopul pragmatic al obiectivelor științifice. Întors de pe frontul din Coreea, având o situație financiară stabilă, fără să sufere prea mult de sechele post-război, Binx e cuprins însă de o anxietate aleatoare: cotidianul pe care chiar el îl îmbrățișează se dovedește adesea cel mai mare inamic, lovind prin ceea ce Binx numește atacuri de lehamite (un soi de plictiseală generală și conștientizarea efemerității experiențelor sale).

Explorându-și pasiunea pentru filme (creații capabile să transforme nicăieriul într-un undeva, să omologheze și să personalizeze cele mai comune și sordide decoruri), protagonistul își asumă misiunea unei mari căutări. Ce este căutarea? Căutarea este acel lucru pe care l-ar întreprinde oricine dacă n-ar fi cufundat în rutina zilnică a propriei sale vieți. Problema e că misiunea sa ambiguă (valoroasă prin existența ei și nu atât prin finalitate) este pusă la încercare de tentațiile celuilalt drum, al banalului și plăcerilor frivole, al succesului profesional și al frumuseții noii secretare a lui Binx, anume Sharon. Singura ființă, cu care Binx împărtășește o legătură specială și care e capabilă să îi dinamiteze protagonistului orice confort este Kate, verișoara sa care cochetează cu situații extreme. După ce logodnicul i-a murit într-un accident de mașină, Kate suferă de o aparentă cădere psihică, de o hipersensibilitate care se reactivează în cele mai imprevizibile situații. Mătușa Emily, cea care l-a crescut pe Binx caută să vegheze îndeaproape asupra sorții lui Kate, să încurajeze relația despre care ea crede că îi poate aduce salvarea protejatei sale: căsătoria cu Walter, un adevărat arbitru al eleganței, partener la o firmă de avocați. Așa cum se va dezvălui însă în roman, Kate ascunde o detașare și o luciditate aproape sinistre, cu ecouri cioraniene (după propriile mărturisiri, Kate n-ar putea trăi fără.. sinucidere) în încercarea ei care îl fascinează de altfel, pe Binx, de a se desprinde de miezul mort al lucrurilor înconjurătoare.

Reîntâlnirea dintre Kate și Binx, în preajma sărbătorii de Mardi Gras, va pregăti niște schimbări mari pentru existențele mai multor personaje. Această reîntâlnire și interacțiune care pare să ardă totul în calea ei: trecut, angajamente, așteptări va conduce la confruntarea între două orizonturi existențiale: unul cu viitor nesigur, fundat pe afinități inexplicabile, altul cu viitor cert, fundat pe raționamente și convenții. Aceeași legătură între Binx și Kate va conduce și la o confruntare între două generații: cea a mătușii Emily, care pledează pentru o viață lungă și utilă pentru semeni, care nu se eschivează, nu se văicărește și nici nu șantajează guvernul și cea a lui Kate și Binx, meditativi, nehotărâți și depresivi eterni, într-o lume în care conformismul și tradiția sunt puse din ce în ce mai mult la îndoială. Toată această poveste cu resorturi filosofice și enigmatice se desfășoară pe fundalul fermecător, al sudului american, acolo unde cerul e cel mai despuiat și mai singuratic, unde bobițele de camfor sunt strivite sub pantofi, unde azalea și teii sunt răcoriți de furtuni în fiecare seară.

Formula lui Walker Percy în acest roman este, pe cât de stranie, pe atât de seducătoare: confruntări filosofice cu resurse existențialiste proiectate însă într-un decor colorat și memorabil care diluează suficient, fără a trivializa, greutatea tematică aruncată în joc.

Mirajul fericirii

De (autor): Walker Percy

0
Povestea de neuitat a unei saptamani ce va schimba definitiv vietile a doi oameni.

Aparent, Binx Bolling le are pe toate: la numai 30 de ani este un broker de succes, are bani, masina, iar femeile mor dupa el. Cu toate acestea, viata lui pare lipsita de sens, un sens pe care-l gaseste mergind foarte des la cinema, unde reuseste sa uite traumele provocate de problemele familiale si de experienta razboiului. Romanul este deopotriva o fresca a decaderii Sudului american, dar si un portret viu al New Orleansului. De altfel, punctul culminant al romanului coincide cu o sarbatoare de Mardi Gras. In acelasi timp ironic si romantic, Mirajul fericirii este un roman clasic al literaturii americane.

„Interesul lui Walker Percy pentru psihiatrie se face simtit atunci cind sondeaza resorturile ce anima personajele romanului sau. Nimic nu e spus, totul este sugerat. Cititorul prinde fragmente de sens si frinturi ocazionale ale unor fapte cu radacini ascunse. Cu toate acestea, cit de potrivit sint alaturate aceste fragmente si cit de bine au evoluat aceste frinturi, asa incit din ele au rasarit personaje precum Binx si Kate. Aceste revelatii au loc pe fundalul unui Mardi Gras in New Orleans, ale carui savoare si spirit sint reproduse cu o minunata acuratete.” (The New York Times)

„Imbracat in originalitate, inteligenta si un interes lipsit de orice urma de ipocrizie pentru soarta umana, romanul lui Percy are calitatea rara de a-si face personajele sa arate si sa vorbeasca exact ca in mediul care le-a inspirat.” (Time)

-58%

PRP: 24.03 Lei

!