{countdownParams.get('img-mobile-alt-text').getAsString()}

Conjuratia imbecililor

De (autor): John Kennedy Toole

4.4
(10 reviews)
Conjuratia imbecililor - John Kennedy Toole

La ediția atât de memorabilă a Clubului de Lectuă din luna aprilie, la care l-am avut invitat pe Dan Lungu, alături de care am stat la taifasuri despre comunism, nostalgii, inspirații, l-am rugat pe scriitorul botoșănean, la finalul întâlnirii, să ne facă o recomandare de lectură pentru ediția din luna mai a acestui eveniment. Solicitarea noastră, a celor prezenți la Club, a fost una spontană și, din fericire recomandarea a fost la fel de… lipsită de premeditare. Urmând sugestia lui Dan Lungu, am decis așadar să citim pentru întâlnirea din ultima săptămână din mai, romanul lui John Kennedy Toole, Conjurația Imbecililor, recent reeditat în colecția Top 10 Plus a Editurii Polirom.

Este vorba de un roman a cărui apariție a împrumutat, la rândul ei,ceva din zbuciumul personajelor sale, situat la granița dintre comic și tragic: autorul s-a sinucis înainte de publicarea cărții și doar prin eforturile neobosite ale mamei sale, manuscrisul a fost în cele din urmă tipărit și distribuit în SUA, pentru a deveni, în scurt timp una dintre cele mai amuzante și cunoscute lucrări apărute în ultimele decenii. Însuși John Kennedy Toole a fost recompensat postum cu un Premiu Pulitzer (poate și ca un act de justiție simbolic față de indiferența mediului literar care l-a condus probabil pe autor, printre altele, la sinucidere).

Categoric nu e ușor să oferi un roman dens în umor și satiră care să se întindă pe mai bine de 400 de pagini. Toole reușește însă să proiecteze o serie de personaje (și să le înscrie într-o lume ametiotare) care, deși evoluează prea puțin și surprind în mică măsură cititorul până la final, oferă un spectacol de neuitat, prin încăpățânarea și conscevența pe care o exersează în propriile absurdități. Acțiunea romanului se petrece în New Orleans, undeva în anii 60 și îl are în centru pe Ignatius Reilly, o versiune contemporană și caricaturală a lui Don Quijote, un apologet al perioadei și autorilor medievali, total inadaptat vremurilor decadente pe care le trăiește (o decadență întinsă pe mai bine de 300 de ani – pentru Ignatius, toată istoria postiluministă reprezintă o decădere de proporții a umanității).

Scindat între două universuri: cel practic, banal și cotidian pe care nu-l suportă și cel idealist, al gloriei visate între cei patru pereți ai camerei, ai unei lucrări care să revoluționeze pervertirea vieții contemporane, Ignatius este evident, o figură tragico-comică. Considerându-se o personalitate singulară, îndârjit, convins, autosedus de propria sa genialitate neînțeleasă, Ignatius este însă un tipicar răsfățat, legat printr-un cordon ombilical invizibil de mama sa care îl suportă însă tot mai greu. Pretențios, arogant, răutăcios și evident, narcisist și fudul, Ignatius refuză să își asume responsabilități mărunte ale casei (evident, găsirea unei slujbe iese complet din discuție). Presat de mama sa aflată la câțiva pași de emancipare –suntem în anii 60 iar mama lui Reily devine tot mai beligerantă și mai ostilă, tot mai explicită în exprimarea revoltei față de lâncezeala fără scop a fiului risipitor, Ignatius acceptă totuși să muncească, justificându-și mereu acțiunile cu pretexte ideologice critice. Așadar, avem un pseudointelectual înfumurat care ajunge să lucreze, la început într-un birou al unei fabrici de pantaloni și mai târziu, ca vânzător de hot-dogs pe străzile din New Orleans. Doar că pentru Ignatius asemenea oportunități modeste de cariera vor constitui baza pentru o aventură existențială densă în speranțe astronomice și dezamăgiri pe măsură: slujbașul mărunt va găsi cele mai pretențioase și eroice moduri de a-și justifica lenea și incompetența, spre exasperarea superiorilor.

Ignatius este prototipul histrionului-victimă: folosește narcisismul ca metodă de apărare pentru dificultățile sale de adaptare, dramatizează și își exagerează condiția, alegând evadarea în imaginar și grandomania (cu prețul izolării sociale) în locul inițiativei robuste. Protagonistul va întâlni, în toată zbaterea sa zilnică, o mulțime de alte personaje colorate pe care nu le va lăsa indiferente: un agent de poliție mereu păgubaș, obsedat să facă arestarea secolului, o dansatoare dezbrăcată de un papagal, proprietara unui bar deocheat, un negru cârcotaș și oportunist, familia excentrică și epuizată care conduce fabrica de pantaloni și desigur, o fostă colegă de facultate al lui Ignatius, Myrna – o protestatară de profesie care caută, la rândul ei, să salveze SUA de criza psihosexuală pe care americanii o traversează. Toate aceste figuri care populează romanul lui Toole ajung să trăiască într-un veritabil circ cu reliefuri absurde, atâta timp cât se îndârjesc să se ascundă sub cortinele aparențelor care mai de care mai colorate. Montând o comedie neagră de proporții, romanul lui Toole vorbește despre consecințele pe alocuri tragice pe care le aduce refuzul de asumare a eșecurilor și a responsabilității in general (un refuz foarte familiar spatiului romanesc, de altfel…).

Lumea lui Toole este una a vacarmului, în care toți preferă să arunce zgomotos vina unii asupra altora pentru nefericirea pe care o trăiesc, proiectându-și în exterior propriile neputințe și deficiențe, consolându-se mereu cu confortul unei stime de sine supradimensionate. Și în ciuda faptului că fiecare e disprețuitor la adresa celorlalți, în ciuda faptului că fiecare luptă pentru a-și demonstra și conserva superioritatea, personajele din romanul lui Toole se fac, fără voia lor, părtașe la o adevărată… conjurație a imbecililor.

Conjuratia imbecililor

De (autor): John Kennedy Toole

4.4
(10 reviews)
Devenit deja un roman clasic al literaturii comice, Conjuratia imbecililor este povestea lui Ignatius J. Reilly, un medievist in virsta de 30 de ani, un soi de pierde-vara care isi scrie „marea opera“ pe foi rupte din blocnotes (pe care apoi le baga sub pat!) si isi terorizeaza mama. Viata i se schimba radical cind, in urma unor intimplari nefericite, aproape aruncat in strada, Ignatius se vede nevoit sa-si caute o slujba. Aventurile abia acum incep si Ignatius e prins intr-un cerc de personaje care de care mai ciudate: o stripteuza, o secretara septuagenara ce incearca in zadar sa se pensioneze, homosexualul Dorian Greene, sinistra domnisoara Lee, proprietara clubului Night of Joy, si Myrna Minkoff, fata pe care o iubeste pina la ura.

Carte recomandata de Radu Paraschivescu in cadrul proiectului Libris, "Oameni si carti".

-5%

23.70Lei

24.95 Lei

Sau 2370 de puncte

8
0
0
2
0

O carte minunata,trimisa prompt de Libris
  • 0
Florentina Tatulescu 04/06/2020 08:46
Daca esti interesat sa intri in lumea unui 'paria' aceasta este cartea pentru tine. Povestea este captivanta, iar personajul principal te va purta intr-o calatorie a schimbarii.
  • 0
Coralia Grigorescu 23/02/2020 19:00
Carte controversata!
Nu pot spune ca e genul meu...
  • 0
fata.cu.carti 26/01/2021 07:51
Chiar mi a placut. În urma unui eveniment nefericit, Ignatius este obligat să îşi caute o slujbă şi astfel ajunge să lucreze ca registrator la Levy Pants. Aici intră în contact cu alte personaje bizare precum domnişoara Trixie, o secretară septuagenară ce încearcă în zadar să se pensioneze, fiind ţinută cu forţa în firmă de către soţia patronului. Deşi se remarcă ca un angajat model, Ignatius pregăteşte o revoltă a muncitorilor, gest pentru care îşi pierde locul de muncă. În cele din urmă devine vânzător ambulant de hot dog, el însuşi fiind şi cel mai mare client al său, neputându-se să se abţină să nu îşi înfigă constant colţii în crenvurştii pe care ar fi trebuit să-i vândă.
  • 0
suntmariaaa 16/01/2021 18:49
În prim-plan îl avem pe Ignatius J. Reilly, un individ gras, de peste 30 de ani, care este întreținut de mamă. La început, aceasta îi ține apărarea și-l scoate din tot felul de situații ridicole, ca pe parcurs cei doi să se certe des, spre nefericirea domnișoarei Annie, vecina lor bătrână ce auzea totul și urla mereu la ei să tacă.
  • 0
ari.c 20/12/2020 15:00
Este greu de exprimat hilarul situației, fiecare personaj este foarte bine conturat, replicile sunt excelente, iar ridicolul este foarte bine pus în prim-plan. Rar mi-a fost dat să citesc un roman atât de savuros, să descopăr o societate de ******i care se împiedicau unii de alții, care trăiau într-o lume stupidă fiindcă inteligența lor nu le permitea mai mult. Și totuși, unul fără altul nu este posibil să se fi descurcat – o societate perfectă de imbecili.
  • 0
trandafirgheorghe 20/12/2020 14:16
Nu înțeleg acum de ce a fost respins romanul la data aceea, este excepțional și am râs cu lacrimi. Este genul de roman care te face să râzi în metrou, chiar și cu riscul de-a atrage priviri curioase ori ironice. Aparține de literatura comică, dar eu l-aș numi ca fiind un roman comico-dramatic, deoarece are un umor deosebit, dar dacă ne oprim o clipă să analizăm situația, nu mai este așa amuzant, ba devine chiar tragic. E ca și cum ai râde la o glumă despre o situație dramatică.
  • 0
Florina56 30/08/2020 19:39
Wow! Ce carte! Tare mult mi a placut! Ignatius J Reilly este un tanar neobisnuit.In varsta de 30 de ani, dupa 10 ani de studii superioare, el inca locuieste sub acoperisul mamei si nu are o slujba. Natura nu a fost generoasa cu el. Este un tanar neatragator, supraponderal, dar asa cum el insusi afirma, cu o viata interioara extrem de bogata.*Mangaierile filosofiei* reprezinta un ghid personal in viata lui Ignatius.( Scrisa in 524 a.d , de un carturar italian, in inchisoare, inainte de a i se taia capul, lucrarea este una de referinta in filosofie, literatura latina si teologie. In viziunea personajului, ca si a lui Boethius, suntem aici sa ne acceptam soarta).Ignatius este tot ce ne dorim sa nu ajungem vreodata. Literat, inteligent si articular este totodata supraponderal, lenes, fara ambitii.Detesta lumea contemporana, dar urmareste desene pentru copii , si , atunci cand nu sta in pat , merge la cinematograf. Nu de placere, ci in calitate de observator. Al ofenselor aduse *bunului gust si decentei*.Asa cum lumea moderna si Fortuna l au abandonat pe Ignatius, la fel abandoneaza si el lumea reala. Isi petrece timpul mai mult in pat, gandindu se uneori la posibila iubita platonica , ce l a abandonat, pentru a se alatura unei cauze marete.M.minkoff , fiinta cu aceeasi gandire nonconformista ca el . Cand nu poarta conversatii imaginare cu ea, scrie uneori ceea ce urmeaza sa devina una dintre cele mai stralucite critici ale lumii moderne.Intr o seara, iesind in oras cu mama lui , intra intr un bar. Mama, si in aceasta seara,consuma mai mult alcool decat este cazul, si in drumul spre casa , ea face un accident cu masina. Rezultatul ? O nota de plata pe care cei doi nu si o permit.Pentru prima data, mama pune piciorul in prag si il trimite pe Igantius sa si gaseasca o slujba.Restul...este istorie!Dialoguri spumoase, situatii ridicole, personaje colorate . Oriunde este Ignatius se intampla ceva! Ridicol si hilar.*conjuratia imbecililor* mi s a parut ca este mai degraba satira , decat comedie,iar Ignatius mi a devenit simpatic. Cu siguranta, este un personaj. Atat fizic,cat si in exprimare si gandire.Nici ceilalti nu se lasa mai prejos, dar Ignatius Reilly cred ca este unul dintre cele mai originale personaje pe care le am descoperit pana acum.* Conjuratia imbecililor* este cea mai amuzanta carte pe care am citit o pana acum, si o recomand oricui ii place sa rada!
  • 0
Lau34 16/08/2020 15:00
Titlul se potriveste perfect cu actiunea: daca la inceput doar Ignatius J. Reilly pare a fi cel mai mare imbecil - 30 de ani, fara loc de munca, plin de idei scrantite, paranoic si iresponsabil, pe parcursul romanului se adevereste ca toate personajele din jurul sau sunt la fel de imbecile. Daca am avut careva asteptari cand am inceput sa citesc cartea, pe parcurs mi-am dat seama ca actiunea va fi la fel si nu se va modifica mai nimic spre finalul cartii. Personajele nu au suferit nicio transformare sau evolutie, ba mai mult, bat pasul pe loc. Din acest punct de vedere, nu stiu de ce romanul este atat de popular si considerat controversat, pentru ca, in fond, relateaza povestea unei comunitati dezorganizate, care traieste in afara realitatii, iar protagonistul este pur si simplu revoltator de - cum sugereaza titlul - imbecil.
  • 0
Aura Ilian 29/02/2020 21:21
O carte absolut excepțională