Manuscrisele de la Marea Moarta. O istorie adusa la zi
Cea mai buna introducere in istoria, arheologia si studiul textelor de la Qumran. - Journal of Biblical Literature
Traducere din limba engleza de Sergiu-Adrian Adam.
"Testamentele celor Doisprezece Patriarhi
Cei doisprezece patriarhi din titlu sunt cei doisprezece fii ai lui Iacov. In lucrarile pseudoepigrafe, fiecare dintre cei doisprezece, la fel ca tatal lor in Geneza 49, isi cheama copiii langa patul de moarte si le ofera ocazia de a asculta intelepciunea pe care a acumulat-o in timpul vietii sale. Se pare ca tipul acesta de testament a fost foarte popular in Antichitate. Scena de la patul de moarte pare sa fie cadrul potrivit pentru transmiterea invataturilor morale. Savantii au dezbatut multa vreme daca Testamentele celor Doisprezece Patriarhi este de origine crestina sau ebraica. Alte testamente contin pasaje inconfundabil crestine. Dar reprezinta ele niste adaosuri la un text ebraic, sau Testamentele au fost scrise de un crestin care folosise surse ebraice? Oricum ar fi, este clar ca Testamentele sunt pline de material ebraic si ca adaosurile crestine sunt minore. Savantii au datat Testamentele la sfarsitul secolului al II-lea i.Cr., asta daca ele reprezinta o scriere ebraica.
In pesterile de la Qumran nu s-a gasit nici o copie a vreunuia dintre Testamentele celor Doisprezece Patriarhi. Totusi, lucrarea este inclusa in aceasta sectiune pentru ca la Qumran s-au ga'sit niste surse pentru o parte din testamentele individuale ale patriarhilor. Un text foarte fragmentar este despre Neftali (4Q215); alte doua sau trei, reprezentate doar de cateva bucati minuscule, au fost numite Testamentul lui Iuda (3Q7; 4Q484, 538); si inca unul a primit titlul de Testamentul lui Iosephus (4Q539). Cea mai interesanta dintre aceste surse este cea pe care expertii o numesc de regula Testamentul lui Levi, desi ar trebui sa fie numit Testamentul aramaic al lui Levi. Aceasta lucrare se gaseste in sase copii fragmentare descoperite in Pestera 4 (4Q213-14; editorii au subdivizat fiecare dintre cele trei copii) si un fragment sau doua din Pestera 1 (1Q21.). Levi a fost cel de-al treilea fiu al lui Iacov si stramosul tribului levitic, din care faceau parte toti preotii. Cu astfel de calificari, ne-am astepta ca Levi sa fie foarte apreciat sau sa i se creioneze un portret eroic in Biblie, insa se intampla tocmai pe dos. El este criticat in singura povestire in care joaca un rol important. Impreuna cu fratele sau, Simeon, el razbuna violul surorii sale Dina, masacrand barbatii din Sihem, in timp ce acestia se vindecau dupa circumcizie. De aceea, Iacov, tatal lor, i-a invinuit ca i-au creat o reputatie proasta printre popoarele canaanite (Geneza 34) si rememoreaza momentul acela pe patul de moarte, cand, in ultimele sale cuvinte catre ei, ii blestema pe cei doi frati (Geneza 49:5-7). Totusi, reputatia lor se imbunatateste in textele ulterioare. In Cartea Jubileelor, de exemplu, Levi si Simeon sunt laudati pentru ce au facut la Sihem. De asemenea, in Jubilee si in Testamentul lui Levi incidentul de la Sihem este unul dintre motivele pentru care Levi devine preot (compara cu Maleahi 2:4-7) si primeste promisiunea unei preotii vesnice pentru familia sa."
PRP: 55.00 Lei

Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
46.75Lei
46.75Lei
55.00 LeiIn stoc

Descrierea produsului
Cea mai buna introducere in istoria, arheologia si studiul textelor de la Qumran. - Journal of Biblical Literature
Traducere din limba engleza de Sergiu-Adrian Adam.
"Testamentele celor Doisprezece Patriarhi
Cei doisprezece patriarhi din titlu sunt cei doisprezece fii ai lui Iacov. In lucrarile pseudoepigrafe, fiecare dintre cei doisprezece, la fel ca tatal lor in Geneza 49, isi cheama copiii langa patul de moarte si le ofera ocazia de a asculta intelepciunea pe care a acumulat-o in timpul vietii sale. Se pare ca tipul acesta de testament a fost foarte popular in Antichitate. Scena de la patul de moarte pare sa fie cadrul potrivit pentru transmiterea invataturilor morale. Savantii au dezbatut multa vreme daca Testamentele celor Doisprezece Patriarhi este de origine crestina sau ebraica. Alte testamente contin pasaje inconfundabil crestine. Dar reprezinta ele niste adaosuri la un text ebraic, sau Testamentele au fost scrise de un crestin care folosise surse ebraice? Oricum ar fi, este clar ca Testamentele sunt pline de material ebraic si ca adaosurile crestine sunt minore. Savantii au datat Testamentele la sfarsitul secolului al II-lea i.Cr., asta daca ele reprezinta o scriere ebraica.
In pesterile de la Qumran nu s-a gasit nici o copie a vreunuia dintre Testamentele celor Doisprezece Patriarhi. Totusi, lucrarea este inclusa in aceasta sectiune pentru ca la Qumran s-au ga'sit niste surse pentru o parte din testamentele individuale ale patriarhilor. Un text foarte fragmentar este despre Neftali (4Q215); alte doua sau trei, reprezentate doar de cateva bucati minuscule, au fost numite Testamentul lui Iuda (3Q7; 4Q484, 538); si inca unul a primit titlul de Testamentul lui Iosephus (4Q539). Cea mai interesanta dintre aceste surse este cea pe care expertii o numesc de regula Testamentul lui Levi, desi ar trebui sa fie numit Testamentul aramaic al lui Levi. Aceasta lucrare se gaseste in sase copii fragmentare descoperite in Pestera 4 (4Q213-14; editorii au subdivizat fiecare dintre cele trei copii) si un fragment sau doua din Pestera 1 (1Q21.). Levi a fost cel de-al treilea fiu al lui Iacov si stramosul tribului levitic, din care faceau parte toti preotii. Cu astfel de calificari, ne-am astepta ca Levi sa fie foarte apreciat sau sa i se creioneze un portret eroic in Biblie, insa se intampla tocmai pe dos. El este criticat in singura povestire in care joaca un rol important. Impreuna cu fratele sau, Simeon, el razbuna violul surorii sale Dina, masacrand barbatii din Sihem, in timp ce acestia se vindecau dupa circumcizie. De aceea, Iacov, tatal lor, i-a invinuit ca i-au creat o reputatie proasta printre popoarele canaanite (Geneza 34) si rememoreaza momentul acela pe patul de moarte, cand, in ultimele sale cuvinte catre ei, ii blestema pe cei doi frati (Geneza 49:5-7). Totusi, reputatia lor se imbunatateste in textele ulterioare. In Cartea Jubileelor, de exemplu, Levi si Simeon sunt laudati pentru ce au facut la Sihem. De asemenea, in Jubilee si in Testamentul lui Levi incidentul de la Sihem este unul dintre motivele pentru care Levi devine preot (compara cu Maleahi 2:4-7) si primeste promisiunea unei preotii vesnice pentru familia sa."
Detaliile produsului