Mumia de la masa din sufragerie

De (autor): Jeffrey A. Kottler , Jon Carlson

0
Mumia de la masa din sufragerie - Jeffrey A. Kottler, Jon Carlson

În secolul XIX, pe vremea când circurile ambulante erau la mare căutare, una din atracțiile majore era reprezentată de așa zisul freak show: persoane infirme, persoane diforme, cu malformații congenitale spectaculoase erau expuse de showmeni spre a uimi și a îngrozi deopotrivă publicul. Pe măsură ce înțelegerea bolilor a avansat și pe măsură ce percepția asupra celor cu handicap incurabil a evoluat, asemenea practici și-au pierdut popularitatea. Tocmai de aceea ai putea crede că volumul lui Jeffrey A. Kottler și Jon Carlson, un volum care adună 32 de cazuri neobișunite de pshioterapie este cel puțin bizar: vine el să reinventeze ideea de freak show adaptand-o secolului XX, care să expună ciudățenii mentale de data aceasta?. E vorba de o carte adresată nu doar specialiștilor ci și publicului larg, o carte care a devenit la fel de cunoscută în străinătate cel puțin ( și în România s-a vândut bine) precum cărțile lui Oliver Sacks. Doar că abordarea autorilor acestui volum nu e atât un demers centrat pe stârnirea reacțiilor extreme din partea publicului, pe exploatarea unui senzaționalism gratuit și a curiozităților morbide, ci mai degrabă este o abordare centrată pe proces, pe impactul pe care îl poate avea psihoterapia și mai ales întâlnirea dintre cei aparent pregătiți să se confrunte cu orice (psihoterapeuții) și cei gata să răstoarne istoria și succesul unor practici longevive (pacienții).

Jeffrey A Kottler și Jon Carlson au reușit o muncă de selecție impresionantă: apelând la bunăvoința și memoria unor specialiști reputați, fiecare implementând o altă abordare psihoterapeutică (de la psihanaliză, la psihoterapie umanistă, cognitiv-comportamentală, feministă, sexterapie, hipnoză etc), cei doi autori reconstruiesc practic discursurile celor care s-au găsit, cel puțin o dată, puși în fața unor provocări care i-au solicitat peste puteri, multe dintre ele marcându-le profund progresul profesional de mai târziu. Poveștile sunt relatate aproape în timp real, astfel încât cititorul să retrăiască experiența terapeutului în cauză de la început până la final.

Vorbim, așa cum anunță și titlul volumului de cazuri neobișnuite: un bărbat care practică zoofilia și vrea să-și taie nasul, un analfabet care practică sexul oral cu alți bărbați fără să se considere homosexual, o femeie cu statut social înalt care se servește, ca la un bufet suedez, direct din lada de gunoi, un bărbat care are nevoie de permisiunea bisericii pentru a face sex cu noua sa soție, un vraci lipsit de viziuni care caută revelații șamanice, o femeie care trăiește atacuri de panică atunci când calcă peste grătare de canal sau când e pe cale să trăiască o experiență sexuală și câte și mai câte. Spre deosebire de o ficțiune, o compoziție semnată de un scriitor profesionist, poveștile psihoterapeuților au structuri mai degrabă atipice: toate beneficiază de o introducere și o intrigă cât se poate de spectaculoase, dar nu toate au un punct culminant și un deznodământ: uneori pacienții dispar din viața terapeuților cu mult înainte ca terapia să se încheie, alteori terapeuții sunt nevoiți să își accepte înfrângerea. Tocmai acest substrat, cu final deschis, arareori spectaculos face cazurile interesante și îi face pe cititori să aprecieze eforturile și progresele mici dar autentice ale celor confruntați cu probleme dificile.

Toate cazurile selecționate cu atenție de Kottler și Carlson evocă deopotrivă potențialul, flexibilitatea, provocările și limitele terapiei: uneori nu funcționează nimic, alteori au loc declicuri esențiale, uneori pacienții știu ceea ce mai bine pentru ei – niciodată nu rămâi cu impresia, așa cum sugerează și lecțiile învățate de psihoterapeuții în cauză, că există rețete uniforme, că există raporturi rigide, că terapia este o activitate supusă unor protocoale pe deplin standardizate.

Volumul celor doi autori americani este un tur de forță într-o lume a eroilor moderni. E vorba de eroi failibili și umani, e vorba de terapeuți care acceptă compromisuri pe cât de ciudate pe atât de fertile precum: vorbitul cu șerpii, hipnoza asistată de așa zișii ghizi, aprobarea aparentă a incestului, discuții libere cu Terminatorul lui James Cameron, cu persoane care își disprețuiesc semenii cu o ura de intensitatea a miilor de sori. E vorba de pacienți care se străduiesc să rămână coerenți, să își construiască narațiuni semnificante chiar și atunci când dezintegrează lumea la orice atingere. Cartea lui Kotler și Carson este, pe bună dreptate, după cum sugerează chiar autorii un omagiu adus curajului pacienților și inventivității terapeuților, o invitație și un exercițiu de a privi lucrurile outside the box, dincolo de paradigma cu care suntem obișnuiți.

Mumia de la masa din sufragerie

0
Povestirile din aceasta carte sunt absolut uimitoare si neobisnuite. Cu toate acestea, ea nu este menita sa glorifice cele mai bizare aspecte ale comportamentului uman. Ea este de fapt o colectie de povestiri despre relatii psihoterapeutice care au produs transformari majore si semnificative atat in viata terapeutilor cat si a clientilor lor. Sunt povestiri despre compasiune si solicitudine, care demonstreaza tipul de angajament pe care il presupune meseria de terapeut. Aceasta nu este o carte care si-a propus deliberat sa faca eroi si eroine din terapeuti (desi prezinta in multe dintre paginile ei strategiile creative si absolut uimitoare ale unora dintre cei mai mari practicieni contemporani). Mai degraba este o carte care omagiaza curajul unor oameni care, confruntandu-se cu probleme majore, cu consecinte devastatoare asupra conditiei lor fizice si emotionale, au reusit in cele din urma sa le depaseasca, prin eforturi sustinute si prin increderea permanenta aratata terapeutilor lor.

Jeffrey A. Kottler, profesor, consilier si terapeut, este unul dintre cei mai prolifici autori din domeniile psihologiei si educatiei, semnand peste 50 de lucrari cu subiecte variate.

Jon Carlson este profesor emerit de psihologie si consiliere la Universitatea Governors State, Illinois. A scris peste 25 de carti dedicate terapiei de familie si psihologiei adleriene.

-7%