Plotin. Despre nemurirea sufletului

Plotin. Despre nemurirea sufletului - Dan Tomulet
Rasfoieste

Plotin. Despre nemurirea sufletului

Sufletul pur are constienta unitatii interiorului cu exteriorul; el descopera ca exteriorul este o forma a interiorului. Un astfel de suflet este intelect si traieste intr-o lume a eidelor pure, care nu este un spatiu situat aiurea, ci modalitatea de raportare la lucruri a sufletului curat. Aceasta este viata divina a sufletului, care cunoaste experential fiecare eida. Eidele sunt realitati, nu concepte, si se cunosc prin fiintare, nu prin concepere. Cunoasterea unei eide este echivalenta cu experienta pe care sufletul o are in compania lucrului care o intrupeaza. in aceasta consta intelepciunea, ca mod de existenta al inteleptului. - Autorul

Fragment din volumul "Plotin. Despre nemurirea sufletului" de Dan Tomulet
 
"IV. DESPRE NATURA SUFLETULUI (85.44-14.14)
 
1. Natura problemei (85.44-46)
In ce consta, asadar, substanta lui? Daca nu este nici corp si nici o afectiune a corpului, ci actiune (ππρᾶϛιϛ) si facere (ποίησιϛ), si multe lucruri [sunt] in el si [provin] din el, fiind o substanta distincta de corpuri, de ce fel este [substanta aceasta]?
Pasajul acesta deschide cea de-a patra si ultima parte a tratatului despre nemurirea sufletului. Pana aici, Plotin nu face altceva decat sa argumenteze impotriva unor teorii pe care le considera gresite, urmand ca de acum inainte sa-si prezinte propria lui viziune. Aici se afla jonctiunea dintre partea critica si cea constructiva a tratatului. Ideea de la care porneste este aceea ca sufletul este o substanta independenta si de natura necorporala. In opinia lui Brehier, in ideea de suflet, Plotin uneste conceptia animista, reprezentata de stoicii, cu conceptia orfico-pitagoreica, desi aceeasi dualitate a conceptiei despre suflet exista deja la Platon, iar Plotin era constient de lucrul acesta. Necorporalitatea sufletului a fost indelung argumentata mai sus, autonomia sa insa se intemeiaza pe patru aspecte: pe faptul ca nu este o afectiune a corpului, asa cum s-a demonstrat deja, pe faptul ca este actiune si facere, adica putere, pe faptul ca multe lucruri sunt in el, adica dispune de o structura specifica, si pentru ca multe lucruri provin din el, ceea ce ii confera statutul de cauza. Rezumand aceste lucruri, autonomia sufletului si, deci, substantialitatea lui sunt demonstrate de faptul ca este o putere autonoma si ca poseda o structura specifica.
Astfel, se intreaba Plotin, daca sufletul este o substanta de genul acesta, care ar putea fi natura lui? Aceasta ultima parte a tratatului va incerca sa raspunda acestei intrebari."
Citește mai mult

25.00Lei

25.00Lei

Primești 25 puncte

Important icon msg

Primești puncte de fidelitate după fiecare comandă! 100 puncte de fidelitate reprezintă 1 leu. Folosește-le la viitoarele achiziții!

In stoc

Livrare

Comandă până la 14:00:

Estimare livrare vineri, 14 noiembrie - luni, 17 noiembrie

Important icon msg

Acest termen de livrare este estimativ. În cazul perioadelor aglomerate pot apărea întârzieri.

Livrarea produselor din stoc se realizează în decursul a 24-48 de ore (zile lucrătoare) de la plasarea comenzii.

Livrarea cărților în engleză aflate în stocul furnizorilor noștri se realizează în intervalul de 2-4 săptămâni, afișat în pagina de produs. Toate comenzile care conțin un titlu din această categorie vor fi livrate la termenul cel mai îndelungat. În cazul în care dorești împărțirea comenzii, te rugăm să ne contactezi pentru a-ți comunica toate condițiile. Poți găsi aceste informații și în secțiunea Termeni și Condiții.

Descrierea produsului

Sufletul pur are constienta unitatii interiorului cu exteriorul; el descopera ca exteriorul este o forma a interiorului. Un astfel de suflet este intelect si traieste intr-o lume a eidelor pure, care nu este un spatiu situat aiurea, ci modalitatea de raportare la lucruri a sufletului curat. Aceasta este viata divina a sufletului, care cunoaste experential fiecare eida. Eidele sunt realitati, nu concepte, si se cunosc prin fiintare, nu prin concepere. Cunoasterea unei eide este echivalenta cu experienta pe care sufletul o are in compania lucrului care o intrupeaza. in aceasta consta intelepciunea, ca mod de existenta al inteleptului. - Autorul

Fragment din volumul "Plotin. Despre nemurirea sufletului" de Dan Tomulet
 
"IV. DESPRE NATURA SUFLETULUI (85.44-14.14)
 
1. Natura problemei (85.44-46)
In ce consta, asadar, substanta lui? Daca nu este nici corp si nici o afectiune a corpului, ci actiune (ππρᾶϛιϛ) si facere (ποίησιϛ), si multe lucruri [sunt] in el si [provin] din el, fiind o substanta distincta de corpuri, de ce fel este [substanta aceasta]?
Pasajul acesta deschide cea de-a patra si ultima parte a tratatului despre nemurirea sufletului. Pana aici, Plotin nu face altceva decat sa argumenteze impotriva unor teorii pe care le considera gresite, urmand ca de acum inainte sa-si prezinte propria lui viziune. Aici se afla jonctiunea dintre partea critica si cea constructiva a tratatului. Ideea de la care porneste este aceea ca sufletul este o substanta independenta si de natura necorporala. In opinia lui Brehier, in ideea de suflet, Plotin uneste conceptia animista, reprezentata de stoicii, cu conceptia orfico-pitagoreica, desi aceeasi dualitate a conceptiei despre suflet exista deja la Platon, iar Plotin era constient de lucrul acesta. Necorporalitatea sufletului a fost indelung argumentata mai sus, autonomia sa insa se intemeiaza pe patru aspecte: pe faptul ca nu este o afectiune a corpului, asa cum s-a demonstrat deja, pe faptul ca este actiune si facere, adica putere, pe faptul ca multe lucruri sunt in el, adica dispune de o structura specifica, si pentru ca multe lucruri provin din el, ceea ce ii confera statutul de cauza. Rezumand aceste lucruri, autonomia sufletului si, deci, substantialitatea lui sunt demonstrate de faptul ca este o putere autonoma si ca poseda o structura specifica.
Astfel, se intreaba Plotin, daca sufletul este o substanta de genul acesta, care ar putea fi natura lui? Aceasta ultima parte a tratatului va incerca sa raspunda acestei intrebari."
Citește mai mult

S-ar putea să-ți placă și

De același autor

Rating general al produsului

5 stele
1
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0

Părerea ta e inspirație pentru comunitatea Libris!

Review-uri

DELEANU OVIDIU HORATIU 13/12/2020 16:25
green icon awesome check Achizitie verificata
Interesant sa vedem ce filozofii erau vehiculate înainte și contemporan cu răspândirea creștinismului.
După Socrate, Platon și Aristotel...Plotin ca reprezentant al neoplatoniamului.
Arată mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments

1 din 1 de rezultate

Istoricul tău de navigare

Acum se comandă

Noi suntem despre cărți, și la fel este și

Newsletter-ul nostru.

Abonează-te la veștile literare și primești un cupon de -10% pentru viitoarea ta comandă!

*Reducerea aplicată prin cupon nu se cumulează, ci se aplică reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one
Accessibility Logo

Salut! Te pot ajuta?

X