Categorii:
inchide meniul
Craciunoteca
Bestselleruri
L-V 08:00 - 20:00 0371.781.781

Portile perceptiei. Raiul si iadul - Aldous Huxley

4.3

29.95  Lei

sau 2995 de puncte. Detalii.

In stoc

Cod: POL978-973-46-7819-8

An aparitie: 2019

Autor: Aldous Huxley

Categoria: Literatura Universala

Editia: a II-a

Editie: Necartonata

Editura: POLIROM

Format: 200 x 130 x 14 mm

Nr. pagini: 216

Traducator: Mihai Moroiu



Adauga in wishlist

Trebuie sa fii logat

Transport Gratuit peste 90 de lei
Puncte de fidelitate
30 de Zile Drept de Retur
 

Intr-o dimineata din primavara anului 1953, Aldous Huxley ia patru zecimi de gram de mescalina si asteapta rabdator sa vada ce se intimpla. Dupa un timp, constata ca totul, de la florile din vaza pina la cutele pantalonilor, e complet schimbat: culorile sint mai intense si mai luminoase, iar timpul si spatiul par sa nu aiba nici o importanta. Huxley noteaza cu lux de amanunte senzatiile traite in Portile perceptiei, conchizind ca halucinogenele stimuleaza creativitatea si brodind pe marginea efectelor pe care asemenea experiente le-ar putea avea asupra artei si religiei. In continuarea acestui eseu devenit clasic, Raiul si iadul arata ca halucinogenele pot fi folosite si pentru a ajunge la o perceptie spirituala si la revelatia personala. Raiul si iadul se refera aici, metaforic, la ceea ce Huxley considera a fi doua stari contrarii care se pot manifesta la antipozii mintii atunci cind se deschid portile perceptiei – nu doar in cadrul experientelor mistice, ci si in viata de zi cu zi.

Traducere de Mihai Moroiu

Livrarea se face din stoc din depozitul de carte Libris, in zilele lucratoare. Transportul este gratuit prin curier rapid, oriunde in Romania, pentru orice comanda de minimum 90 de lei. Pentru orice solicitare apelati call center-ul Libris de luni pana vineri intre orele 8-20.

Altii au comandat si...

De acelasi autor

commentarii
Rating general al produsului
4.3 (3 review-uri)

Ai cumparat acest produs? Spune-ti parerea!

Acorda o nota produsului

Review-uri
Simona66 08/27/2020
Aldous Huxley face o analiza a efectului mescalinei asupra propriei persoane. El incearca aceasta substanta intr-un cadru supravegheat de un cercetator. Acesta inregistreaza toate simptomele lui Huxley, adresandu-i diferite intrebari. S-a dovedit stiintific ca mescalina poate avea diferite efecte benefice asupra psihicului, fiind relevanta testarea acestei plante de catre filozofi si oameni de cultura pentru a se observa efectul asupra mintilor cultivate. Aldous Huxley descrie experienta sa dintr-o perspectiva multidisciplinara. Face referiri la invataturi buddhiste, crestine, scrieri de estetica si filozofice sau de psihiatrie, prin intelegerea esentei lucrurilor care i se reveleaza sub efectul mescalinei. El spune ca vedea obiectele obisnuite din preajma sa ca realitati vii, cu identitate fiintiala. Putea sa stea perioade lungi de timp in fata unor obiecte banale fiind fascinat de esenta lor. Astfel intelege de ce dharma buddhista era identificarea cu natura, chiar si cu obiectele in esenta lor. Problema pe care o intalneste autorul este incapacitatea de a relationa (sub efectul mescalinei) cu oamenii. Obiectele i se revelau in esenta lor fiintiala, dar relationarea cu oamenii ii era dificila. El atunci incearca sa faca o comparatie cu revelatiile sfintilor, observand ca acestia desi intelegeau realitatea revelata, erau angajati in acte de altruism social. Prin efectul mescalinei, lui i s-a revelat universul mic si esenta sa vie: cutele de la pantaloni, un scaun, sau niste flori. Le descrie pe acestea ca fiind graitoare si pulsand energie divina. Face diverse comparatii intre revelatia pe care a avut-o el si lucrarile artistilor care au inteles micul univers intr-un sens mult mai complex decat simpla aparenta. La un moment dat se opreste in fata unui scaun cu brate si si-l imagineaza ca si scaunul Infricosatei Judecati. Atunci este indreptat cu gandul catre o realitate revelata, aceea a lui Dumnezeu si isi da seama ca simpla apropiere de aceasta realitate este anevoioasa, datorita neputintei umane.Isi da seama ca pentru a putea ajunge la intalnirea cu Dumnezeu trebuie un efort deosebit, iar capacitatea sa este mult depasita. Se intoarce catre sine si vede din el iesind o lumina fragmentata, asemanand-o cu ceva mercantil si artificial. Astfel isi da seama ca realitatea sa interioara nu este prea impresionanta si este dezamagit. Modul in care Huxley intelege realitatea revelata a universului mic, depaseste simpla perceptie distorsionata asupra realitatii, desi pleaca de la aceasta. El intelege substanta provenita din acest cactus, ca un facilitator pentru deschiderea portilor perceptiei, care sunt legate de iad si de rai sau in care se gaseste raiul si iadul. Ne vorbeste in acest context de o biserica crestina din America, in care membrii acesteia folosesc in ritualul religios bucati din cactusul peyote (mescalina), si uneori au viziuni cu Hristos si Maica Domnului. El relateaza ca cei care consuma acest cactus, nu devin dependenti, nu le scade dorinta de munca si sunt mai prietenosi. Autorul afirma de mai multe ori ca aceasta substanta ar trebui consumata de catre teologi sau de mistici, deoarece aceasta deschide portile perceptiei fiind nevoie de o pregatire in prealabil, pentru a putea intelege realitatile revelate. Face comparatii intre asceza dusa de misticii din vechime, si procesele chimice care se produceau la nivelul creierului in urma acesteia, si efectele mescalinei asupra creierului, fiind asemanatoare. Diferenta este ca misticii din vechime prin acea asceza isi curatau cugetul si simtirile si puteau sa perceapa realitatea revelata a lui Dumnezeu. Un simpul consumator de mescalina sau LSD, nu poate neaparat accesa aceasta realitate deoarece nu are capacitatea spirituala de a cuprinde revelatia. In cazul lui Aldous Huxley i s-a revelat universul mic, dar uitandu-se in sine, sau apropiindu-se de divinitate a inteles ca nu este pregatit de o astfel de intalnire. Din descrierea lui intelegem ca trebuie ca intai interiorul propriu sa fie curatat de patimi, pentru a putea percepe realitatea revelata. Concluzia pe care putem sa o intelegem din experienta filozofului este ca intradevar mescalina sau LSD-ul deschid portile perceptiei in special spre revelatia universului mic, dar trebuie o pregatire teologica, ascetica si mistica pentru a putea ajunge si intelege revelatia divina, fie ea a universului mic sau a universului mare.
Lau34 07/07/2020
Reflectand asupra experientei traite, constat comunitatea de vederi cu dr. C.D. Broad, eminentul filozof de la Cambridge, care spune ca am face bine sa luam in considerare, cu mult mai multa seriozitate decat pana in prezent, genul de teorie propusa de Bergson referitoare la memorie si perceptii senzoriale. El sugereaza ca functia creierului, a sistemului nervos si a organelor de simt ar fi in principal eliminatorie, si nu productiva. Orice persoana este in orice moment capabila sasi aminteasca tot ce i sa intamplat vreodata si sa perceapa tot ce se petrece in univers. Creierului si sistemului nervos le revine rolul sa ne protejeze, sa nu ne lase coplesiti si derutati de o masa de informatii in cea mai mare parte inutile si irelevante, percepute si amintite clipa de clipa, blocandule si permitandui sa treaca doar unei selectii restranse si speciale, dar folositoare din punct de vedere practic. Potrivit unei asemenea teorii, fiecare am fi, potential, Cuget Fara Limite. Dar, in masura in care suntem parte a regnului animal, avem indatorirea de a supravietui cu orice pret. Iar pentru a supravietui din punct de vedere biologic, Cugetul Fara Limite trebuie strecurat prin valva reductoare a creierului si a sistemului nervos. Pentru ca pe cealalta parte sa iasa doar o trista ramasita din constiinta, care ne face apti sa traim anume pe suprafata acestei planete. Iar ca sa formuleze si sa exprime continutul acestei constiinte reduse, omul a inventat pentru ca apoi sa complice la nesfarsit sisteme de simboluri si filozofii implicite, pe care lea numit limbi. Si este, in acelasi timp, si beneficiarul, si victima traditiei lingvistice a locului natal beneficiar in masura in care limba ii ofera acces la acumularile de experienta lasate de altii, iar victima in masura in care ii este confirmata credinta ca tocmai constiinta redusa ar fi unica forma de constiinta, rasturnandui simtul realitatii, pentru a putea fi predispus sasi confunde conceptele cu daturile, cuvintele cu lucrurile adevarate. Ceea ce in limbajul religiei se cheama lumea asta este universul constiintei reduse, exprimat si, ca sa spunem asa, fosilizat de limba. Diferitele alte lumi cu care fiintele omenesti iau eratic contact sunt tot atatea elemente din totalitatea constiintei care apartine Cugetului Fara Limite. Majoritatea oamenilor, in majoritatea timpului, ajung sa cunoasca doar ceea ce razbate prin valva reductoare, consfintit ca autentic si real de limba locului. Doar putini par sa se fi nascut cu un fel de bypass care ocoleste valva reductoare. Iar unii pot dobandi bypassuri temporare fie spontan, fie in urma unor exercitii spirituale deliberate, fie prin hipnoza, fie prin intermediul drogurilor. Si prin aceste bypassuri permanente sau temporare poate patrunde, intradevar, nu chiar tot ceea ce se petrece peste tot in univers (deoarece bypassul nu desfiinteaza valva reductoare, care continua sa excluda continutul total al Cugetului Fara Limite), dar ceva mai mult si, foarte important, altceva decat materialul utilitarist ales cu grija, considerat de cugetele noastre individuale, ingustate, un tablou al realitatii complet sau cel putin suficient.

Coroian Stefan 03/26/2020
O carte cu noi deschideri pentru vremea ei.O experiența literară și nu numai.Aldous Huxley dovedește că descoperirea unor trăiri noi este o atitudine importanta pentru un gânditor.Te exprimi și concepi opere trăind din plin experiențe diverse,lămuritoare.Formatia The Doors a fost inspirata in alegerea numelui după această carte.

sus
Feedback Wishlist
// // //