Ar putea fi ajutati psihoterapeutii de antropologi? Cercetatorii care au studiat ritualurile observa ca acestea au puternice efecte psihologice, sociale si chiar biologice, dar aceste descoperiri nu au fost incadrate inca in practica psihoterapiei si a psihiatriei. In Simboluri vindecatoare in psihoterapie Erik D. Goodwyn elaboreaza modelul interdisciplinar dinamic al psihologiei, oferind un nou cadru in care sa abordam psihoterapia prin combinarea studiului ritualului cu psihologia abisala, studiile cu privire la efectul placebo, structuralismul biogenetic si antropologia cognitiva. Asa cum arata Goodwyn, medicina occidentala este „saracita ritualic", iar aplicarea temelor rituale in terapie ne rasplateste cu multe noi cai de vindecare. Modelul interdisciplinar folosit aici sugereaza noi modalitati de abordare a problemelor de identitate de baza, dolii complicate, anxietate, depresie, lipsa de sens si o multime de alte probleme intalnite in activitatea clinica. Scrisa intr-un limbaj accesibil, cartea se adreseaza psihoterapeutilor, psihiatrilor si tuturor cititorilor interesati de semnificatiile ascunse ale ritualurilor.
Erik D. Goodwyn este profesor la Departamentul de psihiatrie si director al departamentului de formare in psihoterapie de la Universitatea din Louisville, SUA. A publicat articole din domeniile psihologiei religiei, a teoriei psihodinamice si a spiritualitatii in sanatatea mentala, iar printre cartile lui anterioare se numara The Neurobiology of the Gods si, impreuna cu Susan Greenwood, Magical Consciousness: An Anthropological and Neurobiological Approach.
Oamenii sunt inzestrati cu inclinatii catre constructia ritualica si au tendinta sa creeze ritualurile de‑a lungul anumitor directii, in detrimentul altora, cu „reguli" referitoare la cum ar trebui sa functioneze, la ordinea in care lucrurile ar trebui sa se succeada, la rolurile pe care ar trebui sa le joace participantii si la aspectele ritualice unde sunt permise schimbari. Astfel, toti venim cu niste intuitii de baza cu privire la ritualuri, care sunt deja in interiorul nostru (Erik D. Goodwyn)
Ritualul conecteaza sublimul, divinul si puritatea cu fizicul, visceralul si emotionalul, idealizand ceea ce e de baza si inferior si materializand, in acelasi timp, idealul prin imagini si expresii nonverbale. Proiectia si identificarea proiectiva apar intr‑o masura semnificativa in cadrul ritualului, avand ca scop conectarea propriilor continuturi intrapsihice cu ale altora si cu finalitatile materiale. Aceste proiectii pot fi procesate si manipulate prin intermediul ritualului (Erik D. Goodwyn)
Cuprins
Partea I. Fundamentele
Capitolul 1. Studiul ritualului: psihologia abisala si antropologia interpretativa
Capitolul 2. O abordare interdisciplinara dinamica a ritualului si a psihoterapiei
Partea a II‑a. O abordare interdisciplinara dinamica
Capitolul 3. Ramura biologica: Interactiunile minte–corp
Capitolul 4. Ramura cognitiva: Antropologia cognitiva si rezonanta psihica
Capitolul 5. Ramura psihodinamica: Imagine, proiectie, naratiune, coincidenta semnificativa si disociere
Capitolul 6. Ramura culturala: Structura si functie
Partea a III‑a. Aplicatii
Capitolul 7. Inscriptii magice si alte creatii
Capitolul 8. Ritualuri de vindecare
Capitolul 9. Ritualuri de trecere
Capitolul 10. Ritualuri funerare
Partea a IV‑a. Concluzii
Capitolul 11. Tehnologia ritualului si specialistul in ritualuri
Capitolul 12. Rezumat
Postfata
Bibliografie