Sirenele Bagdadului
Recenzie blog.libris.ro
Cum asiguri disperarea? Uneori, involuntar, atunci când invadezi o ţară cu a cărei cultură nu eşti prea familiar. Cam ceea ce au făcut americanii când au atacat Irakul. Se aşteptau ei ca irakienii să îi îmbrăţişeze că nu mai sunt ostatecii lui Saddam Hussein? E greu de crezut că un popor se entuziasmează când aşa zişii eliberatori provoacă un haos şi mai mare decât regimul tiranic. Mai degrabă un asemenea popor se va pregăti de revoltă. Este lecţia pe care o pune în scenă romanul lui Yasmina Khadra care vorbeşte tocmai despre aceste terorism ca limbaj al disperării.
Naraţiunea este relatată la persoana I, din perspectiva unui tânăr irakian fără nume care pune la cale, împreună cu compatrioţii săi, atentatul suprem împotriva imperialismului occidental. Departe de a fi un fanatic al islamului, protagonistul crede totuşi în eficienţa acţiunii teroriste ca mijloc de reparare a demintăţii prejudiciate de invadatori. Tânărul student a fost nevoit să părăsească Bagdadul, odată cu debutul bombardamentelor americane. Întors în satul natal, viaţa sa nu va apuca prea multe momente de linişte, căci chiar şi în locurile uitate de lume se simte tulburarea războiului. Barul local se dovedeşte a fi un fel de Poiana lui Iocan arabă pervertită de televizor şi presă care nu fac decât să încingă spiritele şi să aţâţe pe localnici prin sublinierea abuzurilor americane soldate cu moartea numeroşilor civili. Deşi la început există printre localnici o atitudine ambiguă faţă de invazia americană şi o controversă între cei care apreciază eliberarea de sub dictatura lui Saddam şi cei care îi privesc cu ură pe occidentali, aceste dispute teoretice vor fi suspendate chiar de greşelile americanilor, care prin câteva bombe prost ţintite, prin câteva îmbrânceli, prin nerăbdarea de a apăsa pe trăgaci vor transforma satul într-un muzeu al ororilor. În acel moment paşnicul şi visătorul protagonist va depăşi pragul critic al capacităţii de a îndura umilinţele şi se va trezi metamorfozat, aproape peste noapte, spre propria sa surprindere, dintr-un tânăr pe care violenţa îl face să leşine, într-un războinic gata să ducă la înfăptuire un atentat de proporţii. Reuşita lui atârnă de necesara canitate de ură faţă de Occident întreţinută de realităţile cotidiene. Poate fi ea neutralizată în vreun fel?
Fără să ofere o perspectivă echilibrată asupra conflictului dintre Orient şi Occident (atâta timp cât acţiunea este relatată exclusiv din punctul de vedere al arabului afectat de ignoranţa vestică), romanul lui Khadra explorează cât se poate de convingător felul (adesea tragic) în care se cristalizează cea mai puternică armă a teroriştilor, indiferent de steagul sau cauza pentru care luptă: disperarea.
SIRENELE BAGDADULUI - Yasmina Khadra Editura Trei, 2010
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
Sirenele Bagdadului
De fapt, despre care sirene este vorba? Despre cele care canta ademenitor sau cele de pe ambulante?
Sunt intrebari ce prevestesc intreaga drama a unui tanar abia iesit din adolescenta, un visator sfios, indragostit de poezie si muzica, un fiu crescut in respectul traditiilor si al unui ancestral cod al onoarei.
Lasandu-si in urma copilaria petrecuta intr-un sat arhetipal pierdut in intinsul desertului, unde existenta pare cantonata intr-o bucla a timpului, unde toti membrii familiei sunt mai mult sau mai putin inruditi si unde nimeni nu iese din cuvantul Batranilor Intelepti, proaspatul student ajuns la Bagdad are de infruntat o realitate smintita si cruda.
Aceasta este povestea unui tanar beduin, inocent si netrecut prin experientele majore ale vietii, care devine terorist pentru a-si razbuna tatal umilit.
Romanul face parte dintr-o trilogie incendiara, tradusa in peste 25 de limbi, care tematizeaza conflictul dintre Occident si Orient: actiunea primului roman se petrece in Afganistan (Randunelele din Kaboul), a celui de-al doilea in Israel (Atentatul), iar a celui de-al treilea – Sirenele din Bagdad – in Irak.
«Lovitura izbi, sortii se alesera. Tatal meu cazu pe spate, cu maioul lui nenorocit peste fata, cu pantecele descarnat, botit, cenusiu ca burta unui peste mort… si vazui, in timp ce onoarea familiei era tarata in tarana, vazui ceea ce n-ar fi trebuit in ruptul capului sa vad, ceea ce un fiu demn, plin de respect, ceea ce un adevarat beduin nu trebuie niciodata sa vada – chestia aia bleaga, respinga- toare, injositoare; acel teritoriu interzis, o, sacrilegiu: penisul tatalui meu cazand intr-o parte, cu testiculele batandu-i fundul… Asta depasea tot ce puteam indura! Dupa asa ceva, nu mai exista nimic, e vidul infinit, o cadere interminabila, neantul…»
Yasmina Khadra
«O proza care sapa adanc, in profunzime... Vor cadea pe rand toate zidurile pe care cititorii le-au construit intre ei si noi.» Guardian
«Un roman tulburator si fermecator... Va ramane cu tine mult timp dupa ce il vei fi terminat.» San Francisco Chronicle
Yasmina Khadra, sub adevaratul nume, Mohammed Moulessehoul, este un scriitor algerian, nascut in 1955. Ofiter in armata, Moulessehoul a adoptat un pseudonim (feminin) pentru a putea publica, evitand cenzura militara si pentru a putea supravietui astfel regimului terorist din Algeria. In ciuda succesului mare pe care l-a avut ca scriitor, Moulessehoul nu si-a putut revela adevarata identitate decat atunci cand a parasit armata si s-a exilat in Franta. A mai scris: «Ce que le jour doit a la nuit», «Les Agneaux du Seigneur», «A quoi ręvent les loups» etc.
In limba romana, la Editura Trei, a aparut deja «Atentatul» (Prix des libraires 2006, Prix Decouverte Le Figaro Magazine – Fouquet’s, Grand Prix des Lyceens, Grand Prix des Lectrices Cote Femmes), roman in curs de ecranizare in SUA, de catre acelasi producator care a realizat binecunoscutul Brokeback Mountain
10.00Lei
10.00Lei
Indisponibil
Descrierea produsului
De fapt, despre care sirene este vorba? Despre cele care canta ademenitor sau cele de pe ambulante?
Sunt intrebari ce prevestesc intreaga drama a unui tanar abia iesit din adolescenta, un visator sfios, indragostit de poezie si muzica, un fiu crescut in respectul traditiilor si al unui ancestral cod al onoarei.
Lasandu-si in urma copilaria petrecuta intr-un sat arhetipal pierdut in intinsul desertului, unde existenta pare cantonata intr-o bucla a timpului, unde toti membrii familiei sunt mai mult sau mai putin inruditi si unde nimeni nu iese din cuvantul Batranilor Intelepti, proaspatul student ajuns la Bagdad are de infruntat o realitate smintita si cruda.
Aceasta este povestea unui tanar beduin, inocent si netrecut prin experientele majore ale vietii, care devine terorist pentru a-si razbuna tatal umilit.
Romanul face parte dintr-o trilogie incendiara, tradusa in peste 25 de limbi, care tematizeaza conflictul dintre Occident si Orient: actiunea primului roman se petrece in Afganistan (Randunelele din Kaboul), a celui de-al doilea in Israel (Atentatul), iar a celui de-al treilea – Sirenele din Bagdad – in Irak.
«Lovitura izbi, sortii se alesera. Tatal meu cazu pe spate, cu maioul lui nenorocit peste fata, cu pantecele descarnat, botit, cenusiu ca burta unui peste mort… si vazui, in timp ce onoarea familiei era tarata in tarana, vazui ceea ce n-ar fi trebuit in ruptul capului sa vad, ceea ce un fiu demn, plin de respect, ceea ce un adevarat beduin nu trebuie niciodata sa vada – chestia aia bleaga, respinga- toare, injositoare; acel teritoriu interzis, o, sacrilegiu: penisul tatalui meu cazand intr-o parte, cu testiculele batandu-i fundul… Asta depasea tot ce puteam indura! Dupa asa ceva, nu mai exista nimic, e vidul infinit, o cadere interminabila, neantul…»
Yasmina Khadra
«O proza care sapa adanc, in profunzime... Vor cadea pe rand toate zidurile pe care cititorii le-au construit intre ei si noi.» Guardian
«Un roman tulburator si fermecator... Va ramane cu tine mult timp dupa ce il vei fi terminat.» San Francisco Chronicle
Yasmina Khadra, sub adevaratul nume, Mohammed Moulessehoul, este un scriitor algerian, nascut in 1955. Ofiter in armata, Moulessehoul a adoptat un pseudonim (feminin) pentru a putea publica, evitand cenzura militara si pentru a putea supravietui astfel regimului terorist din Algeria. In ciuda succesului mare pe care l-a avut ca scriitor, Moulessehoul nu si-a putut revela adevarata identitate decat atunci cand a parasit armata si s-a exilat in Franta. A mai scris: «Ce que le jour doit a la nuit», «Les Agneaux du Seigneur», «A quoi ręvent les loups» etc.
In limba romana, la Editura Trei, a aparut deja «Atentatul» (Prix des libraires 2006, Prix Decouverte Le Figaro Magazine – Fouquet’s, Grand Prix des Lyceens, Grand Prix des Lectrices Cote Femmes), roman in curs de ecranizare in SUA, de catre acelasi producator care a realizat binecunoscutul Brokeback Mountain
Detaliile produsului