Studii de drept al patrimoniului cultural si natural. Patrimonium. In Honorem Augustin Lazar
Nu suntem singurii care gandesc astfel. La baza Europei moderne se afla civilizatia greco-romana si traditiile iudeo-crestine. Patrimoniul nostru national nu este decat parte a patrimoniului universal, tot asa cum nu poate fi socotit un bun roman cel care nu este si un bun european.
Patrimoniul este indeobste impartit in unul spiritual si unul material. Nu voi pierde mult timp cu primul. Ma marginesc sa constat ca se citeste tot mai putin, ca in scoala, in loc de cronicari sau de literatura clasica, se invata pe de rost niste rezumate ale operelor lor si ca in curand vom avea nevoie de dictionar pentru a deslusi o strofa a lui Eminescu. Ce sa mai vorbim despre studierea limbii latine, esentiala pentru intelegerea propriei limbi si pentru dezvoltarea mecanismului gandirii? Mai exista la noi vreun factor de decizie, care sa cunoasca declinarile din limba latina? Rezultatul este ca formatori de opinie, ziaristi si politicieni, lipsiti de vocabularul pe care ar fi trebuit sa si-l insuseasca in scoala, "implementeaza" tot soiul de barbarisme, care apoi se raspandesc in public.
In tinerete ma plimbam prin satele maramuresene, mai ales prin cele din Valea Cosaului, si priveam cu nespusa incantare minunatele biserici si case de lemn, portul popular, obiceiurile oamenilor, intr-un cuvant, o lume mirifica. Astazi intreaga Europa ar veni sa o admire, ca pe una dintre cele mai de pret mosteniri ale Europei. Nu mai au insa ce vedea. Dupa revolutie, primul lucru pe care l-au gustat niste oameni buni, dar ignoranti, a fost banul. Au distrus casele batranesti si le-au inlocuit cu betoane oribile, dupa principiul "ca la mine nu-i la nimeni". Unde au fost preotii si dascalii satelor? Unde au fost autoritatile locale? Unde a fost Comisia Monumentelor si Siturilor Istorice? Unde a fost Ministerul Culturii? Unde a fost Academia Romana?
Hotii si distrugatorii patrimoniului au aproape mereu castig de cauza pentru ca legea este prost aplicata, de multe ori in mod voit. Procesele nu se mai termina, procurorii nu stiu ce sa cerceteze, judecatorii nu stiu ce sa creada, asa-zisii experti fac rapoarte sugerate de partile interesate, iar pana la urma intervine prescriptia. Comisiile de specialitate (Comisia Nationala de Arheologie, Comisia Nationala a Monumentelor si Siturilor Istorice si comisiile zonale) sunt recrutate de obicei dupa criterii politice sau in functie de un interes imediat si, de altfel, nu au decat un rol consultativ. S-a vazut de ce-au fost in stare in timpul crizei legate de Rosia Montana. Tot atunci, trei reputati istorici, membri ai Academiei Romane, au fost de partea raului. Astazi Rosia Montana se afla in patrimoniul UNESCO. Comisiile zonale, in loc sa fie compuse in majoritate din istorici, istorici de arta si din oameni de aleasa cultura si bine intentionati, constau aproape numai din arhitecti, care, intr-un moment sau altul, ajung sa isi urmareasca propriile interese. Stiu ce spun, fiindca am fost director al Muzeului de Istorie din Cluj, membru al comisiilor centrale, presedinte al Comisiei Monumentelor pentru Transilvania si al unei comisii zonale. Cine sa apere patrimoniul? Primarii? Politia? Nu sunt in stare sa pazeasca nici padurile, unde cu siguranta stiu despre ce-i vorba. Nu voi incheia aceasta sectiune fara a aduce vorba despre ministrii culturii. Ministerul Culturii are cel mai saracacios buget si este, prin urmare dat unui partid ca umplutura. Cum ar fi daca ministru al culturii ar fi numit un adevarat om de cultura si cu constiinta curata, care sa nu faca doar politica de partid, ci sa apere patrimoniul national, sa vorbeasca bine romaneste si sa ne reprezinte cu cinste peste hotare. Am avut de curand un ministru al culturii, care a planuit sa ingradeasca activitatile detectoristilor si, pentru a opri distrugerea unei cladiri de patrimoniu, s-a pus in Piata Romana in fata buldozerelor. A avut cel mai scurt mandat.
Descrierea produsului
Nu suntem singurii care gandesc astfel. La baza Europei moderne se afla civilizatia greco-romana si traditiile iudeo-crestine. Patrimoniul nostru national nu este decat parte a patrimoniului universal, tot asa cum nu poate fi socotit un bun roman cel care nu este si un bun european.
Patrimoniul este indeobste impartit in unul spiritual si unul material. Nu voi pierde mult timp cu primul. Ma marginesc sa constat ca se citeste tot mai putin, ca in scoala, in loc de cronicari sau de literatura clasica, se invata pe de rost niste rezumate ale operelor lor si ca in curand vom avea nevoie de dictionar pentru a deslusi o strofa a lui Eminescu. Ce sa mai vorbim despre studierea limbii latine, esentiala pentru intelegerea propriei limbi si pentru dezvoltarea mecanismului gandirii? Mai exista la noi vreun factor de decizie, care sa cunoasca declinarile din limba latina? Rezultatul este ca formatori de opinie, ziaristi si politicieni, lipsiti de vocabularul pe care ar fi trebuit sa si-l insuseasca in scoala, "implementeaza" tot soiul de barbarisme, care apoi se raspandesc in public.
In tinerete ma plimbam prin satele maramuresene, mai ales prin cele din Valea Cosaului, si priveam cu nespusa incantare minunatele biserici si case de lemn, portul popular, obiceiurile oamenilor, intr-un cuvant, o lume mirifica. Astazi intreaga Europa ar veni sa o admire, ca pe una dintre cele mai de pret mosteniri ale Europei. Nu mai au insa ce vedea. Dupa revolutie, primul lucru pe care l-au gustat niste oameni buni, dar ignoranti, a fost banul. Au distrus casele batranesti si le-au inlocuit cu betoane oribile, dupa principiul "ca la mine nu-i la nimeni". Unde au fost preotii si dascalii satelor? Unde au fost autoritatile locale? Unde a fost Comisia Monumentelor si Siturilor Istorice? Unde a fost Ministerul Culturii? Unde a fost Academia Romana?
Hotii si distrugatorii patrimoniului au aproape mereu castig de cauza pentru ca legea este prost aplicata, de multe ori in mod voit. Procesele nu se mai termina, procurorii nu stiu ce sa cerceteze, judecatorii nu stiu ce sa creada, asa-zisii experti fac rapoarte sugerate de partile interesate, iar pana la urma intervine prescriptia. Comisiile de specialitate (Comisia Nationala de Arheologie, Comisia Nationala a Monumentelor si Siturilor Istorice si comisiile zonale) sunt recrutate de obicei dupa criterii politice sau in functie de un interes imediat si, de altfel, nu au decat un rol consultativ. S-a vazut de ce-au fost in stare in timpul crizei legate de Rosia Montana. Tot atunci, trei reputati istorici, membri ai Academiei Romane, au fost de partea raului. Astazi Rosia Montana se afla in patrimoniul UNESCO. Comisiile zonale, in loc sa fie compuse in majoritate din istorici, istorici de arta si din oameni de aleasa cultura si bine intentionati, constau aproape numai din arhitecti, care, intr-un moment sau altul, ajung sa isi urmareasca propriile interese. Stiu ce spun, fiindca am fost director al Muzeului de Istorie din Cluj, membru al comisiilor centrale, presedinte al Comisiei Monumentelor pentru Transilvania si al unei comisii zonale. Cine sa apere patrimoniul? Primarii? Politia? Nu sunt in stare sa pazeasca nici padurile, unde cu siguranta stiu despre ce-i vorba. Nu voi incheia aceasta sectiune fara a aduce vorba despre ministrii culturii. Ministerul Culturii are cel mai saracacios buget si este, prin urmare dat unui partid ca umplutura. Cum ar fi daca ministru al culturii ar fi numit un adevarat om de cultura si cu constiinta curata, care sa nu faca doar politica de partid, ci sa apere patrimoniul national, sa vorbeasca bine romaneste si sa ne reprezinte cu cinste peste hotare. Am avut de curand un ministru al culturii, care a planuit sa ingradeasca activitatile detectoristilor si, pentru a opri distrugerea unei cladiri de patrimoniu, s-a pus in Piata Romana in fata buldozerelor. A avut cel mai scurt mandat.
Detaliile produsului