{countdownParams.get('img-mobile-alt-text').getAsString()}

Raiul gainilor

De (autor): Dan Lungu

4.6
(8 reviews)
Raiul gainilor - Dan Lungu

Sunteţi curiosi să aflaţi cum arată biblioteca unui scriitor? Câte volume conţine? Care este cartea, din biblioteca personală pe care o îndrăgeşte cel mai mult? Sunteţi curios să aflaţi ce cărţi şi-au propus scriitorii români să citească în perioada următoare? Vă doriţi să aveţi în biblioteca proprie cărţi cu autograful autorului? Începând din 01.02.2013, Libris propune proiectul Lumea cărţilor din perspectiva scriitorului, proiect care aduce mai aproape de public cei mai importanţi scriitori români ai momentului. Scriitorul care isi dezvăluie relația sa cu lectura și biblioteca personală în această lună este… DAN LUNGU. Dan Lungu (n. 1969, Botosani), conferentiar la Catedra de Sociologie, Universitatea „Al.I. Cuza” din Iasi, este unul dintre cei mai apreciati si mai tradusi scriitori din noua generatie, carti ale sale fiind publicate in zece limbi: franceza, germana, italiana, spaniola, poloneza, slovena, maghiara, bulgara, greaca si turca. A facut studii postdoctorale de sociologie la Sorbona si a fost redactor al revistei Au Sud de l’Est (Paris). In 1996, initiaza la Iasi grupul literar Club 8. In 2001 si 2002, redactor-sef al revistei de cultura Timpul. In 2005, face parte din grupul de scriitori romani invitati la „Les belles étrangères”, Franta. La Polirom a mai publicat doua volume de proza scurta, Baieti de gasca (2005) si Proza cu amanuntul (editia a II-a, 2008), si romanele Sint o baba comunista! (editia I, 2007; editia a II-a, 2010, editia a III-a, 2011; cartea se afla in curs de adaptare cinematografica in regia lui Stere Gulea, avindu-i ca protagonisti pe Luminita Gheorghiu, Marian Ralea si Ana Ularu, iar versiunea ei franceza a fost dublu nominalizata la Premiile Europene Jean Monnet, Franta, 2008), Cum sa uiti o femeie (editia I, 2009; editia a II-a, 2010; editia a III-a, 2011) si In iad toate becurile sint arse (2011). Tot pentru Polirom a coordonat, alaturi de Radu Pavel Gheo, volumul colectiv Tovarase de drum. Experienta feminina in comunism (2008), iar alaturi de Lucian Dan Teodorovici – Str. Revolutiei nr. 89 (2009). I se monteaza piesele Cu cutitul la os (Green Hours, Teatrul Luni, 2002), Nunta la parter (spectacol-lectura la Teatrul Odeon, 2003; spectacol-lectura la Teatrul Luceafarul, Iasi, 2006, in cadrul proiectului DramatIS) si Vrajitoarea pofticioasa (piesa pentru copii, Teatrul Luceafarul, Iasi, 2008). Piesa La multi ani!, parca asa se spune, nu? a fost una dintre cistigatoarele Bursei de texte noi Dramafest, editia 2008. Este distins cu Premiul Societatii Junimea pentru activitatea literara pe 1993, Premiul Editurii Nemira pentru proza scurta (1997), Premiul USR, filiala Dobrogea, pentru debut in proza (1999), Premiul Goethe Zentrum pentru promovarea originalitatii, ca reprezentant al Clubului 8 (2001), Premiul USR, filiala Iasi, pentru proza (2005), Premiul „Vasile Pogor” al Primariei Municipiului Iasi pentru activitatea literara (2007), Personalitatea cul­turala a anului (2009), Premiul USR, filiala Iasi, pentru proza (2010), Premiul pentru proza la Colocviul Tinerilor Scriitori (Alba-Iulia, 2011). In 2011, statul francez i-a acordat titlul de „Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres” pentru contributii la imbogatirea patrimoniului cultural francez. Membru al Uniunii Scriitorilor din Romania.

LIBRIS.RO: Sunteţi bibliofil? Cum arată biblioteca dumneavoastră? Câte volume conţine? Care este cea mai valoroasă carte pe care o aveţi în bibliotecă? Care este cartea, din biblioteca personală, pe care o îndrăgiţi cel mai mult? De ce?

DAN LUNGU: Nu cred că există scriitor care să nu fie îndrăgostit de cărţi. Să le pipăie, să le adulmece, să le poarte prin toate buzunarele… Aşadar, nici eu nu fac excepţie. Biblioteca părinţilor mei a fost destul de săracă, un raft cu câteva volume, dar care are un halou luminos în memoria mea afectivă. Este, în definitiv, prima mea bibliotecă, din care a supravieţuit o carte hrentuită despre făcutul dulceţurilor şi punerea murăturilor pe iarnă. Pe parcurs, am îmbogăţit-o cu cărţi luate din vagoanele cu maculatură din gară şi cu cele cumpărate din banii de mâncare pentru şcoală, pe care îi primeam zilnic din mâna mamei. Prin liceu, Dumnezeu mi-a pus mâna în cap, cum ar spune tata, şi mi-au fost publicate două pagini de proză în SLAST, Suplimentul Literar Artistic al Scânteii Tineretului. Numai cine a trăit pe vremea aceea ştie ce înseamnă asta. Am primit drepturi de autor de peste 300 de lei. Desigur, am spart toţi banii pe cărţi. M-am simţit minunat!

Apoi a urmat un întreg şir de biblioteci. Am stat luni, ani în biblioteci universitare ca într-o a doua mea casă. De fapt, oriunde găsesc o carte bună mă simt acasă. De aceea nu mi-e frică de călătoriile lungi, care unora le par plicticoase. Este suficient să aplec ochii peste paginile tipărite şi, hop!, intru în locuinţa mea secretă, unde nu mă deranjează nimeni.

Acum am mai multe biblioteci: cea părintească, cea personală, cea de la casa de vară şi…biblioteca de pe laptop. În aceasta din urmă ţin în principal cărţile şi articolele ştiinţifice. Printre cele mai valoroase exemplare pe care le am se numără un volum de poezie al lui Mihai Ursachi ce are o dedicaţie către Tereza Culianu. Cât priveşte carte cea mai dragă, este un manual de citire al surorii mele, pe care am buchisit în copilărie…

LIBRIS.RO: Cât timp alocaţi zilnic lecturii? Ce vă place să citiţi? Ce cărţi v-aţi propus să citiţi în perioada următoare?

DAN LUNGU: Imediat ce am un strop de timp liber, citesc. Prefer, desigur, literatura, dar citesc şi multe articole ştiinţifice sau presă. În perioada următoare voi reciti din clasici – Flaubert, Kafka, Musil ş.a. – pentru cursul de scriere creativă pe care l-am început la Iaşi.

LIBRIS.RO: Cum vedeţi autorii români în contextul literaturii universale?

DAN LUNGU: Nu trebuie să o ascundem, literatura română este mult prea puţin cunoscută în străinătate. Arborele genalogic al receptării în diferite limbi este firav, iar numărul traducătorilor este insuficient. Institutul Cultural Român de sub conducerea lui Horia Roman-Patapievici a făcut lucruri admirabile, care începuseră să pună pe orbită internaţională literatura română, însă, după cum ştiţi, lucrurile s-au schimbat, şi nu în bine.

LIBRIS.RO: Pentru cititorii care încă nu v-au descoperit, ce le puteţi spune pentru a-i determina să vă lectureze cărţile? Cum îl recomandă Dan Lungu pe Dan Lungu?

DAN LUNGU: Hmmm, greu de spus… E un autor care poate mulţumi deopotrivă cititorii sofisticaţi şi pe cei simpli, care are umor şi care atacă în romanele sale teme delicate. Dacă ar fi să cred sutele de mesaje primite, e un scriitor care, înainte de toate, nu plictiseşte.

LIBRIS.RO: Dacă nu aţi scrie, cum altfel v-aţi elibera de “chemarea muzelor”?

DAN LUNGU: Mi-ar fi plăcut să cânt, dar urechea mea e la fel de muzicală ca un ghem de lână. Probabil aş grădinări sau aş face sport. Probabil atletism. Adolescent fiind, îmi plăcea să alerg de unul singur kilometri întregi…

Interviu realizat de Loredana Tudor, pentru www.libris.ro.

Raiul gainilor

De (autor): Dan Lungu

4.6
(8 reviews)

Raiul gainilor (Polirom, editia I, 2004; editia a II-a, 2007; editia a III-a, 2010) a fost patru luni in topul vanzarilor editurii franceze Jacqueline Chambon, iar editia germana a fost declarata, in decembrie 2007, cartea lunii in Germania.

„Eroi“ ai fostului regim politic, „oamenii muncii“ ce locuiesc intr-o mahala a unui oras de provincie sunt acum „balastul“ noii ordini, pensionari sau someri. Azvarliti de istorie la periferia lumii, isi petrec timpul in aburi de alcool si zumzet de palavre. Pe masura ce personajele se adancesc in discutii, realitatea lasa locul unei lumi formate din amintiri distorsionate, nostalgii, fantasme, frustrari, stereotipuri, proiecte si fantezii excentrice. Iar polii acestei lumi, construita de locuitorii strazii ca loc al refugiului colectiv, sint fantoma lui Ceausescu ce stapaneste asupra trecutului si un Occident straniu si nesigur. Un roman scris cu verva si cu un umor debordant, care nu il lasa pe cititor sa se plictiseasca nici o clipa.

-5%

17.05Lei

17.95 Lei

Sau 1705 de puncte

5
3
0
0
0

MagdaNicoleta 08/04/2020 16:31
Foarte simpatica cartea ,cu umor prezentata realitatea si caracterele umane ale societati romanesti, oameni care traiesc din amintirile comunismului. Urmatoarea pe lista mea de la Dan Lungu este "Sunt o baba comunista".
  • 0
Ilie Dorina4 05/03/2020 20:51
A treia carte a lui Dan Lungu pe care o citesc îşi păstrează acea atmosferă de Românie postcomunistă, dar cu adânci reflexii din trecut, pe care am descoperit-o şi în „Sunt o babă comunistă!”: viaţa omului simplu se simte mai greu după evenimentele din decembrie 1989, pentru că transformările prin care a trecut nu sunt deloc simple, sunt radicale, iar gândurile şi acţiunile sale sunt cu totul altele.O recomand cu mare plăcere!
  • 0
trandafirgheorghe 16/02/2021 15:00
Autorul îşi ia în serios rolul de sociolog şi transmite mesaje directe, tăioase, batjocoritoare asupra comunităţii dar care sunt învelite într-un ambalaj comic tipic moldovenesc.
Inevitabil, pe parcursul diegezei, gândul mi-a zburat la Ion Creangă şi la ale sale povestiri şi întâmplări care sunt condimentate cu umor moldovenesc de calitate. Astfel, ajungând la performanţa de a citi al treilea roman scris de Dan Lungu, îmi permit să trag concluzia prin care îl consider un Creangă contemporan.
  • 0
cirtoajeteodor 13/01/2021 19:57
Și, ca să închei cu unul dintre aceste personaje, vă las în compania unui citat ilustrativ, care ne demonstrează că lucrurile bune (din perspectiva acestuia) care s-au făcut în comunism nu au fost uitate și că sunt acțiuni, gânduri sau evenimente care se puteau continua, mai bine, mai folositor pentru oameni, și după 1989: „V-am spus că eu sunt ca animalele, simt tot. Eu cred că deagaba ne dăm rotunzi acum, într-o zi comunismul o să se întoarcă. Şi atunci să-i văd eu pe ăia de mănâncă rahat prin gazete şi pe la televizor pe unde or să scoată cămaşa. Parcă văd că o să le trimit pârjoale cu praştia peste zid la Jilava. Ăştia care acum trag minciuni, ăştia cred că râdeau în visul meu. Ăştia care n-au reuşit nici măcar să văruiască blocurile pe care le-a construit Ceauşescu, darămite să mai facă altele noi…"
  • 0
trandafirioana 17/12/2020 17:09
O carte bine scrisa. Unde, locuitorii, magistral reliefaţi prin prisma vieţii trăite în perioada ceauşismului şi prin relatarea trecutului gri, devin personajele - stereotip ale societăţii româneşti.
  • 0
trandafirani 17/12/2020 17:00
În primul rând, dialogurile dintre aceste personaje sunt extrem de amuzante, suculente, fiind în același timp sincere, pentru că ilustrează modelele comportamentale ale societății românești. O recomand!
  • 0
Florina56 30/08/2020 19:39
Intr-un oras oarecare - sa zicem din Moldova, pe o strada oarecare - sa zicem strada Salcimilor, care avea pe vremuri Cutarida ei, acoperita acum de falnica vila a Colonelului, o mina de pensionari se aduna seara de seara nu in poiana lui Iocan ci la... Tractorul sifonat, unde discuta politica si povestesc tot felul de intimplari ciudate, zvonuri si mistere dintr-o Romanie care numai pentru gaini pare rupta din rai...Ca si in "Sint o baba comunista", lumea prezentata e una buimaca si umila, care nu prea stie ce sa faca dintr-un prezent la fel de lipsit de sens ca si trecutul ceausist. Cu toate acestea, oamenii nu-si permit (sau nu stiu) sa-si plinga de mila, iar hazul de necaz e inca o data ridicat la rang de filosofie nationala. Lumea pitoreasca si plina de verva a acestui mini-roman este descrisa in zece capitole ale caror titluri, rezumindu-si succint continutul, parodiaza fie romane celebre ("...dna Vera Socoliuc se pregateste cu tot dichisul sa boleasca"), fie titluri de tabloide ("...dra Veronica Geambasu devine posesoarea unui embrion nelegitim..."), fie metafore indoielnice ale societatii actuale ("...Mitu, fraierul tranzitiei, se casatoreste cu Luminita, mireasa somerilor") sau frinturi din limbajul de lemn al societatii trecute ("...despre frumusetea vietii din anii comunismului...") etc. etc. etc.Micro-universul periferiei, cu micile ei invidii, cu birfele, umorul, evenimentele minore amplificate din nevoia de senzational e creionat de o mina sigura, care stie sa potenteze sarja, ironia si umorul atit in constructia de caractere cit si in oralitatea stilului. Desigur, principalul personaj este unul colectiv - mahalaua, iar caracteristicile ei de baza sint intrupate de tata Milica, de mitomanul Mitu, de profetesa nebuna Hleanda, de venetica Vera, de acea Ancuta moderna care e circiumarul Ticu Zidaru, sau de visatorul hen-to-be Relu Covalciuc.Cit priveste stilul, in descendenta lui Caragiale si a lui Eugen Barbu sint exploatate nenumarate resurse ale oralitatii: parodierea limbajului de lemn comunist ("sedintele de demascare") sau a limbajului de lemn al tranzitiei ("Te privatizezi, Relule, zic bine baietii, bagi rima la export"), injuraturi duioase ("'tu-l in aripa") sau nu ("Ma pis in gura celui care nu crede"), rectificari ironice ("domnul Traian, pe atunci tovaras"), amestecul de registre: religios si propagandistic ("Caiti-va, oameni buni! Lasati rachiul si vinul, lasati preacurvia si minciuna (...), mergeti la scoala (...), consumati peste oceanic..."), comparatii prozaice ("Bratele ei carnoase (...) ca o pereche de sobolani grasi in rut"), enumeratii cu final neasteptat ("fruntea inalta, parul ca pacura, gropitele din obraji si dintii stricati"), eufemisme ("are platfus la creier", "nu-i ozonata la altitudine"), cuvinte-valiza ("saptaluna") si multe altele.u2028Intr-un cuvint, o alta opera remarcabila a unui scriitor care (poate fiindca e dublat de sociolog) intelege ca nimeni altul Romania si romanismele, proiectindu-le in universalitate: Strada Salcimilor devine, sub pana alerta si incisiva a lui Dan Lungu, o cruda cutie de rezonanta a istoriei si a realitatii romanesti. In aceasta lume simpla, unde realitatea nu ajunge decit amutita si deformata, visul este derizoriu, nimicul cotidian travestit in zvonuri. Iar risul, ironia, ca intotdeauna, aici si pretutindeni, exorcizeaza frustrarile. (La Quinzaine Litteraire)
  • 0
ade12345 26/05/2020 01:31
Nu este chiar o capodopera literara, insa m-a amuzat pe alocuri! Se citeste repede, potrivita atunci cand nu mai ai dispozitia necesara sa mai citesti absolut nimic! O recomand !!