hrib

Membru din 05/02/2015

4

29

de comentarii

Sindicatul politistilor idis - Michael Chabon

„Sindicatul poliţiștilor idiș”, de Michael Chabon, constituie o surpriză pentru mine: deși scriitura este foarte bună, povestea nu prea e SF, nici măcar fantasy, așa încît e de mirare că a cîștigat premiile Hugo, Nebula și Locus la categoria roman. Nu pot să zic nimic de rău despre această carte ce se citește lejer, mai ales că la finalul ei (paginile 424 și 449) am avut parte de altă surpriză, în sensul că autorul pomenește de sarmale, români și România! Însă ţin să menţionez că acest roman poliţist reușește să facă mișto de evrei și de indienii americani într-un mod inteligent și amuzant, care îl salvează de orice acuzaţii de antisemitism sau discriminare rasială. Nota 8,50.

2022-01-13 06:00:06

0

Mitologie nordica - Neil Gaiman

Mitologie nordica - Neil Gaiman

În “Mitologie nordică” găsim o abordare mai infantilă a mitului despre zeii scandinavi Odin, Thor și Loki decît a avut Neil Gaiman în romanul “Zei americani”. Stilul aduce mai mult cu cel din basmele lui Petre Ispirescu sau din “Legendele Olimpului”, de Alexandru Mitu, întrucît cartea pare o culegere de povești pentru adormit copiii, bine scrisă și care se citește ușor, dar care nu emană forţa și misterul din romanul multipremiat “Zei americani”, nici candoarea și sensibilitatea din “Cartea cimitirului” și nici umorul și suspansul din “Pulbere de stele”. Deși volumul acesta se prezintă în condiţii grafice excelente, e totuși supărătoare multitudinea erorilor de tehnoredactare. Și chiar dacă filmele cu Thor conţin multe elemente comune (personaje și întîmplări) cu poveștile din această carte, există și multe diferenţe notabile. De pildă, în filmele Marvel, Loki și Thor sînt fraţi, pe cînd în cărţi Loki e frate de cruce cu Odin, tatăl lui Thor. Per ansamblu, nota 7.

2021-12-19 03:00:11

0

Poarta Obeliscului. Seria Pamantul sfaramat. Vol.2 - N.K. Jemisin

„Poarta Obeliscului” este continuarea romanului „Al Cincilea Anotimp”, de N.K. Jemisin. Nu degeaba autoarea a fost răsplătită cu premiul Hugo pentru această continuare, fiindcă povestea este la fel de atractivă, personajele - la fel de puternice, scriitura - la fel de încîntătoare, încît nu te mai poţi opri din citit, odată ce ai început cartea. Nota 9,45.

2021-11-25 12:00:06

0

Portalul ingerilor - Richard Morgan

Portalul ingerilor - Richard Morgan

„Portalul îngerilor” este continuarea foarte reușită a romanului „Carbon modificat”. Autorul Richard Morgan construiește o nouă aventură interplanetară în jurul antieroului Takeshi Kovacs, imprimînd acestuia o aură cvasiinvincibilă de „agent special”, ce îl ajută să descifreze tainele unui artefact marţian, sprijinit de o „maestră a Ghildei” pe nume Tanya Wardani, precum și să descîlcească iţele unei revoluţii antiguvernamentale pe planeta Sanction IV, în fapt un război comercial între diverse corporaţii hrăpăreţe și Protectorat. Intriga este minunat expusă și tensiunea pare dozată suficient de inteligent, încît să te ţină lipit de carte pînă la final, insuflînd cititorului dorinţa de a afla cum va reuși agentul special să-și încheie misiunea cu succes și să rezolve conflictul cu șeful său militar, colonelul Isaac Carrera, „fondator al celei mai de temut trupe de mercenari din Protectorat”. Nota 9,50.

2021-10-27 12:00:06

0

Helliconia 1. Primavara - Brian Aldiss

Helliconia 1. Primavara - Brian Aldiss

Am așteptat de multă vreme să citesc „Helliconia - Primăvara”, de Brian Aldiss, mai ales că îmi plăcuse foarte tare un alt roman scris de același autor, recte „Sera”, citit încă din adolescenţă. Și cum tot am citit recenzii și comentarii laudative la adresa „Helliconiei”, mă așteptam la un deliciu literar în toată regula... Din nefericire, vorba unei femei pe care o îndrăgesc, dar nu se poate hotărî dacă vrea să mă iubească și ea, romanul „Helliconia - Primăvara” începe extrem de promiţător, dar încetinește tempoul acţiunii în mod simţitor și dezamăgitor pentru mine, pierzîndu-și farmecul în detalii inutile, ce se aglomerează pînă la refuz, transformînd cartea într-o poveste plictisitoare pe alocuri, enervantă prin unele capitole sau entuziasmantă prin altele (de pildă, partea în care apar zeneii mi se pare foarte reușită). Însă, spre final, acţiunea se precipită din nou, dar numai ca să lase cititorul în suspans pentru următorul volum din serie. Nota 8,80.

2021-09-13 06:00:11

0

Razbunare ancilara - Ann Leckie

Razbunare ancilara - Ann Leckie

Nu înţeleg de ce romanul „Răzbunare ancilară” a primit cele mai mari distincţii ale SF-ului mondial, premiile Hugo şi Nebula!? Cel puţin, pe mine m-a plictisit teribil în prima jumătate a poveştii şi după fiecare capitol tot aşteptam să fiu surprins de vreo întorsătură neaşteptată fie a naraţiunii, fie a stilului autoarei, greoi şi enervant din pricina amestecării/confuziei sexelor personajelor. Abia de la jumătatea romanului parcă se mai precipită un pic acţiunea, dar impresia generală e de carte slabă, ce nu merită să fie continuată, darămite să fie premiată; nici nu mă mai interesează urmarea ei! Nota 6.

2021-03-22 12:00:01

0

Carbon modificat - Richard Morgan

Carbon modificat - Richard Morgan

„Carbon modificat”, de Richard Morgan, constituie una dintre surprizele foarte plăcute pe care le ai cînd citeşti o carte de un autor necunoscut, de la care nu ai prea multe aşteptări! Ei bine, am citit acest roman SF cu o deosebită plăcere şi o curiozitate nestăvilită de a descoperi întîmplările palpitante prin care trece eroul Takeshi Kovacs pentru a desluşi iţele sinuciderii magnatului Laurens Bancroft, a cărui soţie, Miriam, încearcă să aţîţe eroul cu propriile-i ţîţe, astfel încît să-i devieze atenţia de la rezolvarea misterului pentru care-l plătise magnatul. Atît de mult mi-au plăcut povestea şi scriitura cărţii, încît îmi doresc să citesc şi continuarea acesteia şi să vizionez şi ecranizarea ei într-un serial cu acelaşi titlu. Nota 9,45.

2021-02-14 09:00:01

0

Autoritate - Jeff VanderMeer

Autoritate - Jeff VanderMeer

„Autoritate”, de Jeff Vandermeer, nu are aceeaşi valoare ca “Anihilare”, prima carte din seria referitoare la ciudăţeniile care se petrec în Aria X. În plus, romanul este mult prea lung pentru ceea ce vrea să descrie. Rolul principal este preluat de un alt personaj, poreclit Control, care nu pare la fel de interesant ca biologa din primul volum. Chiar şi imitaţia eroinei din “Anihilare”, poreclită Pasăre Rară, nu mai are acelaşi farmec ca originalul, în ciuda misterului apariţiei sale... Nota 8.

2021-01-29 03:08:49

0

Inginerii Lumii Inelare - Larry Niven

Inginerii Lumii Inelare - Larry Niven

„Inginerii Lumii Inelare”, de Larry Niven, este a doua carte din seria Lumii Inelare, nu chiar atît de memorabilă ca prima, dar mai bună un pic decît a treia carte, intitulată “Tronul Lumii Inelare”. În acest volum, eroii încearcă să salveze prăbuşirea artefactului uriaş în miezul stelei în jurul căreia orbitează. Iar Protectorul care le încurcă niţel planurile este chiar fosta lor companioană din primul volum, transformată iremediabil de rădăcinile arborelui vieţii. Nota 8,90.

2020-12-02 07:39:40

0

Tronul Lumii Inelare - Larry Niven

Tronul Lumii Inelare - Larry Niven

“Tronul Lumii Inelare”, de Larry Niven, trenează oarecum în prima parte a cărţii, în care autorul descrie o poveste similară celei din “Întoarceţi-vă la trupurile voastre răzleţite”, de Philip Jose Farmer, prima carte din ciclul “Lumea Fluviului”. Similitudinea răzbate din faptul că diverse specii de fiinţe gînditoare se aventurează de-a lungul unui fluviu, într-o încercare de a descoperi misterul lumii vaste care-i împresoară. Ritmul romanului devine mai alert în a doua parte, cînd îşi face apariţia un Protector dezvoltat dintr-un Vampir, care se dovedeşte mai puternic decît eroul primei cărţi din seria “Lumii Inelare”, Louis Wu, însă la final şi acesta îşi găseşte naşul, sub forma altui Protector derivat dintr-un Demon. Per ansamblu, cartea se citeşte lejer, însă pare fără cap şi fără coadă, dacă nu citeşti seria completă. Este, oricum, sub nivelul primei cărţi din serie. Nota 8,25.

2020-10-31 06:28:09

0

eBook Hyperion

eBook Hyperion

HYPERION = un hiper-roman
Pentru că am criticat destul de dur două dintre romanele sale, postez şi aici comentariul făcut la primul roman de Dan Simmons pe care l-am citit şi care mi-a plăcut foarte mult.
Povestea – sau, mai bine zis, poveştile, pentru că, de fapt, romanul cuprinde 6 povestiri întreţesute – este fascinantă, chiar dacă pe alocuri mi s-a părut familiară. De pildă, „Povestirea preotului” din primul capitol mi-a trezit amintiri despre o altă povestire superbă, intitulată „Un cîntec pentru Lya”, de George R.R. Martin, unde, tot aşa, era vorba despre un parazit extraterestru ce oferea oamenilor un soi de revelaţie mistico-religioasă în schimbul devorării lor; „Povestirea soldatului” m-a dus cu gîndul la romanul lui Orson Scott Card „Jocul lui Ender” şi ale sale Şcoala de Comandă, Şcoala de Luptă şi toată ierarhia aceea militaro-politică specifică unei omeniri tot mai războinice pe măsură ce avansează tehnologic; iar „Povestirea detectivului” mi-a reverberat ecouri din „Neuromantul” şi „Johnny Mnemonic” (ambele creaţii aparţinînd lui William Gibson) – probabil un tribut al lui Dan Simmons pentru curentul cyberpunk la modă în anii optzeci, cînd a fost zămislit „Hyperion” – ba chiar acest capitol include şi dezvoltă foarte interesant şi captivant acel clişeu al superinteligenţelor artificiale (IA-uri) învinse de banalul om, care devine astfel SUPRAOM. Dar de departe cea mai emoţionantă poveste este „Povestirea cărturarului”, care m-a înduioşat pînă la lacrimi şi m-a făcut să îndrăgesc şi mai tare cartea!
Altfel spus, per ansamblu, autorul a creat un melanj inedit şi atractiv, ce absoarbe cu nesaţ cititorul şi-l determină să continue lectura pînă la epuizare.
În concluzie: un roman foarte bun, ce merită cu prisosinţă cel puţin nota 9.

2020-09-10 05:00:06

0

Al cincilea anotimp. Seria Pamantul sfaramat. Vol.1 - N.K. Jemisin

O carte surprinzător de plăcută, mai ales că prefer literatura SF, nu cea fantasy. Povestea este atît de frumos scrisă, încît îmi doresc să citesc neapărat şi continuările romanului. Acţiunea se desfăşoară pe mai multe planuri, care descriu etape diferite ale vieţii aceleiaşi eroine. Ritmul e alert, personajele sînt memorabile şi dramele trăite de acestea sînt tulburătoare, reuşind să atragă cititorul într-un univers incredibil de viu, însă în acest melanj fantastic e inserat şi un triunghi amoros mai puţin convenţional, care pe mine nu m-a convins deloc, autoarea aşternînd pe hîrtie probabil una dintre fanteziile sale sexuale... Nota 9,45.

2020-06-21 03:17:42

1

Gradina zeilor - Camil Baciu

Gradina zeilor - Camil Baciu

Din start precizez că eticheta „Maeştrii SF-ului românesc” de pe coperta cărţii nu se potriveşte cu povestea acestui roman cu accente fantastice şi situaţii comic-absurde. Însă stilul scriitoricesc mi-a plăcut. Unele personaje principale sînt puternic reliefate şi ajungi să le îndrăgeşti, alte personaje secundare sînt descrise într-un fel aproape liric, memorabil, precum prostituata Roji (v. pag. 130 şi următoarele), iar acţiunea curge destul de lejer pînă la finalul cam lugubru şi incert. Nota 8.

2020-06-08 09:08:16

0

eBook Picnic la marginea drumului - Arkadi Strugatki, Boris Strugatki

O capodoperă, indiscutabil! Am recitit-o de prea multe ori, ca să mai ţin minte numărul exact! Pur şi simplu miniromanul pare un diamant şlefuit perfect. Cartea este incomparabil mai interesantă şi mai atrăgătoare decît filmul “Călăuza”, inspirat dintr-o versiune rescrisă a poveştii despre “stalkeri” şi despre “Zona” apărută în urma contactului cu o civilizaţie extraterestră. Nota 10 cu felicitări!

2020-05-31 04:16:45

0

eBook American Psycho - Bret Easton Ellis

Fără îndoială, talentul actoricesc al tînărului Christian Bale a imprimat o tuşă specială filmului care s-a inspirat din romanul scriitorului Bret Easton Ellis, iar interpretarea aceea minunată mi-a trezit imediat curiozitatea de a citi cartea, care s-a dovedit a fi chiar mai bună decît filmul, explicînd obsesiile criminale şi fanteziile sexuale ale protagonistului în scene mult mai grafice şi într-un limbaj extrem de licenţios – de pildă, paginile 417-421 (unde este descrisă o partidă de sex dintre două femei care se folosesc şi de un strapon, iar apoi sînt măcelărite de protagonist) abundă în detalii explicite, ce pot face deliciul cititorului sau îl pot oripila… Am amintit scena respectivă pentru că mi-a rămas întipărită mult timp în memorie, însă toată acţiunea este împînzită de astfel de scene delirante. Romanul este un tur de forţă, simultan seducător şi dezgustător, deopotrivă amuzant şi terifiant! Nota 9,69.

2020-05-17 12:13:11

0

Fight Club - Chuck Palahniuk

Fight Club - Chuck Palahniuk

Încă o carte citită după ce am rămas plăcut impresionat de filmul omonim, cu Brad Pitt şi Edward Norton, care au interpretat magistral personajele principale. Cartea mi s-a părut, totuşi, mai interesantă şi mai atrăgătoare decît adaptarea ei cinematografică, meritînd din plin nota 9,50.

2020-05-16 10:43:11

0

Batrinul si marea - Ernest Hemingway

Batrinul si marea - Ernest Hemingway

Un miniroman ce se citeşte pe nerăsuflate! O altă carte pe care am citit-o după ce am vizionat filmul adaptat după ea (cel cu Spencer Tracy în rolul bătrînului pescar) şi mi-au plăcut foarte mult ambele opere, literară şi cinematografică. „Bătrînul şi marea” are o semnificaţie aparte pentru mine, întrucît şi eu, la fel ca autorul cărţii, sînt pasionat de pescuit şi scris (chiar am parafrazat titlul altei cărţi scrise de Hemingway, „Adio, arme”, atunci cînd am scris o povestire SF, nepublicată şi numită „Adio lostriţi”). Nota 9,80.

2020-05-16 10:28:11

3

Anihilare - Jeff VanderMeer

Anihilare - Jeff VanderMeer

O carte foarte bună, pe care am citit-o la fel de repede precum se desfăşoară acţiunea interesantă, incitantă şi imprevizibilă. Mărturisesc că, înainte de a citi cartea, am văzut filmul omonim, cu Natalie Portman în rolul biologei, şi tot am rămas plăcut surprins de roman.Totuşi, în ciuda numeroaselor comparaţii cu romanul “Picnic la marginea drumului”, de A&B Strugatki, “Anihilare” are cu totul alt registru, orientat mai degrabă spre fantastic&oniric, decît spre SF. Nota 9.

2020-05-07 04:28:07

0

Zeul adormit. Seria Zorii Noptii - Peter F. Hamilton

Al treilea roman din seria „Zorii nopţii” încheie fericit această epopee galactică, avînd acelaşi ritm alert şi limbaj tehnicizat (dar totuşi inteligibil pentru cei mai puţin familiarizaţi cu literatura hard-SF) care m-au cucerit în primele două părţi, „Disfuncţia realităţii” şi „Alchimistul neutronic”. Deşi finalul e cam abrupt, după atîtea mii de pagini, care descriu multiple bătălii spaţiale şi diverse specii extraterestre, cartea merită cu prisosinţă nota 9.

2020-05-07 04:13:07

0