Despre destin
Despre roata destinului, urzeala sortii si chipurile neasteptate ale ursitei se vorbeste si se scrie de cand lumea. Vechi si noi, culturile si civilizatiile dau intelesuri tulburator-obscure acestor forte nevazute care par sa conduca din umbra vietile oamenilor. Ce este, pana la urma, destinul? O zeitate legata la ochi? Libertatea omului de a-si asuma propriile fapte si decizii? Voia lui Dumnezeu? Fatalitatea?
"In sfarsit, mai exista tema Alesului (in toate religiile, in literatura, in filme). Cel ales traieste de la cap la coada prin delegatie din inalt. El nu are o personalitate si vointa proprii, ci doar primeste "vestea" vietii pentru care a fost pregatit in taina transcendentei. Un Ales faimos este Moise, teleghidat tot timpul de Iahve, dar preocupat doar de soarta poporului lui Israel. Cel mai celebru Ales biblic este neindoielnic Fecioara Maria, caci destinul care i-a fost hotarat este legat de mantuitorul intregii specii umane. In literatura, Thomas Mann a scris un roman chiar cu acest titlu (Der Erwahlte), iar in vremea noastra tema Alesului a facut furori in cinematografie in primul rand prin Matrix. Toti Alesii sunt instrumente de implinire a unui proiect de dincolo de ei si cu totii sunt modesti si uimiti de ce li se intampla, de vreme ce nu inteleg in virtutea caror calitati au fost distribuiti intr-un rol pentru care nu se simt defel potriviti (Moise ii spune Domnului ca e "impiedicat la vorbire" ).
Important e ca, in toate cazurile in care destinul e talmacit printr-o instanta supra-umana, individul e redus la ceea ce s-ar putea numi un ego pacient (adica "rabdator"), dispus sa se inscrie fara sa carteascal in fatalitatea predestinarii sale si sa accepte astfel ca "suma alegerilor noastre" este de fapt o iluzie. In variantele mitologice ale destinului, libertatea de actiune a individului este extrem de redusa, daca nu de-a dreptul inexistenta. Mai toate sensurile cornune ale destinutui - un soi de concentrat de necesitate si capriciu divin - par cazute din cer. "Voja divina" se substituie in toate aceste cazuri vointei si tibertatii individuale.
PRP: 49.00 Lei

Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
46.55Lei
46.55Lei
49.00 LeiIndisponibil
Descrierea produsului
Despre roata destinului, urzeala sortii si chipurile neasteptate ale ursitei se vorbeste si se scrie de cand lumea. Vechi si noi, culturile si civilizatiile dau intelesuri tulburator-obscure acestor forte nevazute care par sa conduca din umbra vietile oamenilor. Ce este, pana la urma, destinul? O zeitate legata la ochi? Libertatea omului de a-si asuma propriile fapte si decizii? Voia lui Dumnezeu? Fatalitatea?
"In sfarsit, mai exista tema Alesului (in toate religiile, in literatura, in filme). Cel ales traieste de la cap la coada prin delegatie din inalt. El nu are o personalitate si vointa proprii, ci doar primeste "vestea" vietii pentru care a fost pregatit in taina transcendentei. Un Ales faimos este Moise, teleghidat tot timpul de Iahve, dar preocupat doar de soarta poporului lui Israel. Cel mai celebru Ales biblic este neindoielnic Fecioara Maria, caci destinul care i-a fost hotarat este legat de mantuitorul intregii specii umane. In literatura, Thomas Mann a scris un roman chiar cu acest titlu (Der Erwahlte), iar in vremea noastra tema Alesului a facut furori in cinematografie in primul rand prin Matrix. Toti Alesii sunt instrumente de implinire a unui proiect de dincolo de ei si cu totii sunt modesti si uimiti de ce li se intampla, de vreme ce nu inteleg in virtutea caror calitati au fost distribuiti intr-un rol pentru care nu se simt defel potriviti (Moise ii spune Domnului ca e "impiedicat la vorbire" ).
Important e ca, in toate cazurile in care destinul e talmacit printr-o instanta supra-umana, individul e redus la ceea ce s-ar putea numi un ego pacient (adica "rabdator"), dispus sa se inscrie fara sa carteascal in fatalitatea predestinarii sale si sa accepte astfel ca "suma alegerilor noastre" este de fapt o iluzie. In variantele mitologice ale destinului, libertatea de actiune a individului este extrem de redusa, daca nu de-a dreptul inexistenta. Mai toate sensurile cornune ale destinutui - un soi de concentrat de necesitate si capriciu divin - par cazute din cer. "Voja divina" se substituie in toate aceste cazuri vointei si tibertatii individuale.
Detaliile produsului
- Categoria: Eseistica
- Autor: Gabriel Liiceanu, Andrei Plesu
- Editura: HUMANITAS
- An aparitie: 2020 Afiseaza mai mult