Doctorul si sufletul

Doctorul si sufletul - Viktor E. Frankl
Rasfoieste

Doctorul si sufletul

Doctorul si sufletul. Bazele logoterapiei si analizei existentiale. Zece teze cu privire la persoana

Considerata una dintre cele mai remarcabile contributii la gandirea psihologica din ultimii 50 de ani, Doctorul si sufletul supune marele feonomen al vietii la o noua evaluare. In aceasta lucrare clasica, renumitul psihiatru vienez Viktor E. Frankl, fondatorul scolii de logoterapie, scoate in evidenta faptul ca libertatea de vointa a omului si asumarea responsabilitatii constituie adevarata baza a actiunii umane indiferent de circumstantele in care ne-am afla. Credinta neconditionata in sensul neconditionat al existentei este mesajul autorului catre cititor, concluzioneaza American Journal of Psychotherapy.
 
Un alt mesaj, mai mult o pledoarie, este demitologizarea psihoterapiei si reumanizarea medicinii, care ar fi posbile daca, sustine Frankl, "psihoterapia, pentru a face fata multidimensionalitatii sarcinilor ei, s-ar intoarce la medicina generala, din care a emigrat odata cu Freud".
 
Valoarea si semnificatia conceptelor fundamentale prezentate in Doctorul si sufletul sunt dublate de puternicile convingeri personale si numeroasele sfaturi practice si studii de caz, ca si de experienta sa clinica de neurolg si psihiatru. Dar si de experienta personala din lagarele de concentrare naziste in care a fost deportat. Frankl a luat cu el in lagar manuscrisul acestei carti, dar i-a fost confiscat. L-a refacut din memorie la Auschwitz pe bucatele de hartie furate de un camarad din birourile lagarului. L-a publicat dupa eliberare, sub titlul Doctorul si sufletul, afirmand ca isi datoreaza supravietuirea atat ideilor care stau la baza carti, cat si determinarii de a reface manuscrisul confiscat.
 
Multi considera ca Doctorul si sufletul completeaza si elucideaza unele dintre ideile prezentate in lucrarea Omul in cautarea sensului vietii, cea care l-a facut celebru si pe care revista Time a inclus-o intre cele mai influente zece carti ale Americii.
 
De ce sa-l citim pe Viktor Frankl? De ce sunt cartile lui considerate lecturi obligatorii? Raspunsul il gasim poate in replica cu care isi sintetiza  opera: "Sensul vietii mele este acela de a-i ajuta pe altii sa si-l gaseasca pe al lor." - Ioana Barzeanu

Fragment din cartea “Doctorul si sufletul” de Viktor E. Frankl:
 
“Asistarea medicala sufleteasca nu este, bineinteles, un substitut al asistarii sufletesti propriu-zise, care este si ramane cea clericala; dar este o situatie compulsiva care ii cere medicului sa acorde asistenta medicala sufleteasca. “Pacientii sunt cei care ne pun in fata acestei misiuni." (Gustav Bally). “Psihoterapia depinde mult prea des de asistarea sufleteasca” (W. Schulte); deoarece “psihoterapia... este in mod inevitabil, chiar si atunci cand nu stie si nici nu vrea sa stie aceasta, intotdeauna, intr-un fel, asistare sufleteasca... Deseori ea trebuie sa recurga in mod expres la interventii... de asistare sufleteasca (A. Girres). 
“Fie ca-si doreste sau nu, in nevoile vietii, astazi doctorului i se impune frecvent sa dea sfaturi in afara bolilor in locul indrumatorului spiritual” si “nu se poate schimba faptul ca astazi, omul, lovit de mizeriile vietii, cauta in mai mare masura sfatuitorul experimentat in medic decat in indrumatorul spiritual” (H.J. Weitbrecht); deoarece “migrarea occidentalului de la indrumatorul spiritual spre neurolog”, cum spunea Victor E. V. Gebsattel, este o stare de fapt, in fata careia indrumatorul spiritual nu are voie sa se zavorasca, si o cerinta pe care neurologul nu are voie s-o refuze. El isi retine o fariseica bucurie de raul altuia atunci cand pacientul nu gaseste calea spre preot. Daca gandindu-se la nevoia sufletesc-spirituala a unui necredincios, s-ar bucura fariseic de raul celuilalt si si-ar zice: daca ar fi credincios, ar gasi refugiu la preot. 
In principiu, pentru logoterapie existenta religioasa si existenta ireligioasa sunt fenomene coexistente, cu alte cuvinte, fata de ele logoterapia pastreaza o atitudine neutra; deoarece logoterapia este un curent al psihoterapiei si - cel putin potrivit legii austriece a medicilor - psihoterapia poate fi exercitata numai de catre medici. Si chiar daca nu ar exista alt motiv, in virtutea juramantului lui Hipocrate pe care l-a depus ca medic, el trebuie sa aiba grija ca metodica si tehnica sa terapeutica sa se aplice oricarui bolnav, fie el credincios sau necredincios, si sa ramana aplicabile de catre oricare medic, indiferent de conceptia sa personala despre lume.”
Citeste mai mult

45.00Lei

45.00Lei

Primesti 45 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

Doctorul si sufletul. Bazele logoterapiei si analizei existentiale. Zece teze cu privire la persoana

Considerata una dintre cele mai remarcabile contributii la gandirea psihologica din ultimii 50 de ani, Doctorul si sufletul supune marele feonomen al vietii la o noua evaluare. In aceasta lucrare clasica, renumitul psihiatru vienez Viktor E. Frankl, fondatorul scolii de logoterapie, scoate in evidenta faptul ca libertatea de vointa a omului si asumarea responsabilitatii constituie adevarata baza a actiunii umane indiferent de circumstantele in care ne-am afla. Credinta neconditionata in sensul neconditionat al existentei este mesajul autorului catre cititor, concluzioneaza American Journal of Psychotherapy.
 
Un alt mesaj, mai mult o pledoarie, este demitologizarea psihoterapiei si reumanizarea medicinii, care ar fi posbile daca, sustine Frankl, "psihoterapia, pentru a face fata multidimensionalitatii sarcinilor ei, s-ar intoarce la medicina generala, din care a emigrat odata cu Freud".
 
Valoarea si semnificatia conceptelor fundamentale prezentate in Doctorul si sufletul sunt dublate de puternicile convingeri personale si numeroasele sfaturi practice si studii de caz, ca si de experienta sa clinica de neurolg si psihiatru. Dar si de experienta personala din lagarele de concentrare naziste in care a fost deportat. Frankl a luat cu el in lagar manuscrisul acestei carti, dar i-a fost confiscat. L-a refacut din memorie la Auschwitz pe bucatele de hartie furate de un camarad din birourile lagarului. L-a publicat dupa eliberare, sub titlul Doctorul si sufletul, afirmand ca isi datoreaza supravietuirea atat ideilor care stau la baza carti, cat si determinarii de a reface manuscrisul confiscat.
 
Multi considera ca Doctorul si sufletul completeaza si elucideaza unele dintre ideile prezentate in lucrarea Omul in cautarea sensului vietii, cea care l-a facut celebru si pe care revista Time a inclus-o intre cele mai influente zece carti ale Americii.
 
De ce sa-l citim pe Viktor Frankl? De ce sunt cartile lui considerate lecturi obligatorii? Raspunsul il gasim poate in replica cu care isi sintetiza  opera: "Sensul vietii mele este acela de a-i ajuta pe altii sa si-l gaseasca pe al lor." - Ioana Barzeanu

Fragment din cartea “Doctorul si sufletul” de Viktor E. Frankl:
 
“Asistarea medicala sufleteasca nu este, bineinteles, un substitut al asistarii sufletesti propriu-zise, care este si ramane cea clericala; dar este o situatie compulsiva care ii cere medicului sa acorde asistenta medicala sufleteasca. “Pacientii sunt cei care ne pun in fata acestei misiuni." (Gustav Bally). “Psihoterapia depinde mult prea des de asistarea sufleteasca” (W. Schulte); deoarece “psihoterapia... este in mod inevitabil, chiar si atunci cand nu stie si nici nu vrea sa stie aceasta, intotdeauna, intr-un fel, asistare sufleteasca... Deseori ea trebuie sa recurga in mod expres la interventii... de asistare sufleteasca (A. Girres). 
“Fie ca-si doreste sau nu, in nevoile vietii, astazi doctorului i se impune frecvent sa dea sfaturi in afara bolilor in locul indrumatorului spiritual” si “nu se poate schimba faptul ca astazi, omul, lovit de mizeriile vietii, cauta in mai mare masura sfatuitorul experimentat in medic decat in indrumatorul spiritual” (H.J. Weitbrecht); deoarece “migrarea occidentalului de la indrumatorul spiritual spre neurolog”, cum spunea Victor E. V. Gebsattel, este o stare de fapt, in fata careia indrumatorul spiritual nu are voie sa se zavorasca, si o cerinta pe care neurologul nu are voie s-o refuze. El isi retine o fariseica bucurie de raul altuia atunci cand pacientul nu gaseste calea spre preot. Daca gandindu-se la nevoia sufletesc-spirituala a unui necredincios, s-ar bucura fariseic de raul celuilalt si si-ar zice: daca ar fi credincios, ar gasi refugiu la preot. 
In principiu, pentru logoterapie existenta religioasa si existenta ireligioasa sunt fenomene coexistente, cu alte cuvinte, fata de ele logoterapia pastreaza o atitudine neutra; deoarece logoterapia este un curent al psihoterapiei si - cel putin potrivit legii austriece a medicilor - psihoterapia poate fi exercitata numai de catre medici. Si chiar daca nu ar exista alt motiv, in virtutea juramantului lui Hipocrate pe care l-a depus ca medic, el trebuie sa aiba grija ca metodica si tehnica sa terapeutica sa se aplice oricarui bolnav, fie el credincios sau necredincios, si sa ramana aplicabile de catre oricare medic, indiferent de conceptia sa personala despre lume.”
Citeste mai mult

Detaliile produsului

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Rating general al produsului

5 stele
0
4 stele
1
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Review-uri

severgulea 14/05/2020 18:13
Nemultumit de psihanaliza sau de psihologia individuala pentru ca ar fi reductioniste, ar limita reprezentarea umana in planuri de proiectie subdimensionate, Viktor Frankl propune cea de-a treia cale in psihoterapia, anume logoterapia si analiza existentiala, o psihoterapie a "inaltimilor" nu a abisurilor, o terapie centrata pe nevoie de sens si pe implinire. La fel ca in celelalte volume care l-au facut cunoscut si in aceasta carte Viktor Frank plaseaza logoterapie ca o cale de a reabilita nevoile si particularitatile specific umane si exploreaza apoi, in detaliu, aplicabilitatea analizei existentiale generale si speciale: in ce consta specificul conditiei umane (in capacitatea de a fi liber, de a proiecta sens si de a realiza valori), cum putem sa ne implinim in orizontul unei vieti finite si lipsite de un sens predeterminat, care este caracterul trairilor din depresie, schizofrenie sau tulburare obsesiv compulsiva, care este diferenta dintre nevrozele noogene (aparute prin frustrarea vointei de sens si care nu sunt tulburari psihice) si nevrozele endogene (care se trateaza farmacologic).
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments

1 din 1 de rezultate

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one