Femei singure

De (autor): Cesare Pavese

2
(1 reviews)
Femei singure - Cesare Pavese

Cu titlul original „Tra donne sole” (1949), Femei singure este un microroman fascinant al autorului de origine italiana, Pavese, a carui cariera este incununta de succesul acestei opere complexe si complete prin decernarea premiului Strega pentru literaura. Considerat initial un roman realist nepretentios, „Femei singure” isi sporeste valoarea si semnificatiile abia dupa decesul timpuriu al autorului.

Romanul, desi nu depaseste 180 de pagini, reuseste sa schiteze o serie de numeroase personaje mai mult sau mai putin importante: Clelia, Momina, Mariella, Nene, Rosetta, Morelli, Becuccio, Febo și toți ceilalți. Dintre cei enumerati, Clelia si Rosetta vor insoti lectorul pe tot parcursul romanului. Clelia este personajul central in spatele careia se afla vocea autorului si prin perspectiva ei vor fi filtrate toate evenimentele. Rossetta este cheia romanului, tanara are chiar in primele pagini ale carti o tentativa esuata de suicid. Fiind fiica unor instariti membri ai societatii italiene din secolul XX, vestea gestului ei necugetat va ajunge in toate cercurile elitei respective, motiv pentru care Clelia dezvolta o curiozitatea aproape patologica legata de motivatia acestui gest. Din punctul de vedere al Cleliei, tanara era sufocata si vointa ei de a trai anihilata tocmai din cauza unei vieti lipsite de griji, nesolicitante care are ca prima consecinta decadenta iar mai apoi, ca ultima solutie pentru o viata lipsita de semnificatie: sinuciderea.

Personajul principal, Clelia, croitoreasa cu o afacere proprie prospera, necasatorita la varsta de 34 de ani, reprezinta pentru cei din varful societatii italiene de dupa Al Doilea Razboi Mondial, un adevarat paradox. Clelia devina confidenta tinerilor cu care va imparti idei si experiente personale legate de dragoste( pe care o desconsidera profund), singuratate, lectii de feminism si misoginism. Forma romanului este una simetrica, acesta debutand si incheiandu-se cu gestul Rosettei de a-si curma viata. Daca in primele pagini, tentativa esuata a tinerei ajunge doar un subiect de barfa, in incheierea romanului Rosetta reuseste sa-si puna capat zilelor. Marcata dar nu surprinsa de aceste evenimente, Clelia se retrage din viata tumultoasa a elitei italiene, cu un gust amar si multe semen de intrebare.

La implinirea unui an de la publicarea romanului discutat, Cesare Pavese se sinucide, motiv pentru care opera ”Femei singure” este considerat si o un semnal de alarma pe care scriitorul a incercat sa-l traga inainte de a capitula definitive in fata depresiei.

Rus Daiana-Adriana, pentru Libris.ro

Femei singure

De (autor): Cesare Pavese

2
(1 reviews)
Femei singure, publicat cu doi ani inainte ca Cesare Pavese sa se sinucida, a primit cel mai apreciat premiu italian pentru literatura: Premiul Strega. Considerat unul din momentele importante ale realismului italian, romanul surprinde melancolia si vidul ce macina o societate prinsa intre spleen-ul decadentei si nebuniile hedonismului. Clelia, o creatoare de moda de succes, se intoarce la Torino, orasul ei natal, unde urmeaza sa supravegheze deschiderea unui salon. Aici, ea este atrasa intr-un cerc de tineri mondeni, intr-o lume a restaurantelor si a marilor cazinouri, a artistilor si a petrecerilor.
In mijlocul acestei multimi de oameni care incearca sa scape de plictiseala, Clelia o intilneste pe singuratica Rosetta, o femeie enigmatica si depresiva, a carei sinucidere din finalul povestii anunta tragic chiar sfirsitul aceluia care a gindit personajul: sinuciderea lui Pavese.

„Cesare Pavese este unul dintre acei citiva romancieri esentiali fara de care literatura mijlocului de secol XX n-ar exista.” (Susan Sontag)

„Un roman de o extraordinara profunzime, unde nu incetezi sa gasesti noi lumi, noi intelesuri.” (Italo Calvino)

Femei singure este romanul insinuarilor, al obsesiilor persistente pina la nebunie, al lirismului cuceritor.” (New York Times Book Review)

-5%

23.70Lei

24.95 Lei

Sau 2370 de puncte

!

0
0
0
1
0

Rotariu Ioana Zenaida 15/04/2020 13:00
Strania senzație a unui fel de melancolie a opulenței și extravaganței specifică atmosferei și petrecerilor marelui Gatsby nu ne părăsește până la finalul romanului. O poveste a unei creatoare de modă celebră a cărei revenire la Torino devine un prilej al confuziei și plictiselii, al abandonului în grupul unor tineri mondeni care își petrec timpul plimbându-se cu mașini scumpe.