headerdesktop corintwktrgr26apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile corintwktrgr26apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Modalitati psihopedagogice de ameliorare a tulburarilor hiperchinetice la scolarul mic

De (autor): Carmen-Elena Botezatu

0
(0 review-uri)
Modalitati psihopedagogice de ameliorare a tulburarilor hiperchinetice la scolarul mic - Carmen-Elena Botezatu

Modalitati psihopedagogice de ameliorare a tulburarilor hiperchinetice la scolarul mic

De (autor): Carmen-Elena Botezatu

0
(0 review-uri)
Prezenta lucrare si-a propus sa studieze eficienta unui demers psihopedagogic complex in vederea ameliorarii simptomatologiei tulburarii hiperkinetice prin deficit de atentie si a tulburarilor asociate (tulburari instrumentale si dificultati de integrare sociala) la scolarii mici. Demersul psihopedagogic a fost elaborat si structurat pe trei axe de interventie (interventie focalizata pe copil, interventie focalizata pe familie si interventie focalizata pe cadre didactice), luand astfel forma unui parteneriat educational unitar
Programul de interventie psihopedagogica integrata a fost transpus si verificat in practica educationala in cadrul Scolii cu clasele I-VIII Nr. 1 Bacau, pe un grup de 20 elevi din clasele I-IV ce prezentau simptomatologia tulburarii hiperkinetice prin deficit de atentie si tulburari asociate acesteia (tulburari instrumentale si dificultati de integrale scolara si sociala)
Studierea eficientei programului a luat forma unui experiment diacronic ce s-a intins pe o perioada de sapte luni au fost alocate etapei esantionarii si constructiei cazurilor, aproximativ o luna a fost necesara pretestarii, in trei luni s-au parcurs toate etapele manipularii experimentale (derularea completa a programului de interventie psihopedagogica) si, in sfarsit, o luna a fost alocata posttestarii si interpretarii datelor si verificarii ipotezelor.
Motivatia elaborarii structurii programului de interventie psihopedagogica in prezenta forma (pe cele trei axe de interventie parinti, invatatori si copii) a fost aceea de a permite controlarea si manipularea principalelor planuri de manifestare a simptomelor tulburarii hiperkinetice cu deficit de atentie (planul familial, scolar si social) si in acest fel, o manipulare reusita a variabilei independente a experimentului.
In etapa pretestarii s-a aplicat o baterie de probe (o parte din acestea fiind elaborate de propunatoarea lucrarii) pentru fiecare dintre cei 20 de elevi cu ADHDA selectati si su fost inregistrate rezultatele.
Manipularea experimentala a constat in desfasurarea unui parteneriat educational intre agentii educationali (familie, invatator, psiholog scolar) in vederea crearii unui mediu favorabil de dezvoltare bio-psiho-sociala la 20 de scolari mici afectati de ADHDA din cadrul Scolii cu clasele I-VIII Nr.1 Bacau.
Parteneriatul educational s-a construit pe diferite planuri si arii de interventie, vizand urmatoarele aspecte:
- Acoperirea cat mai completa a planurilor de manifestare (planul familial, planul scolar si planul social) a simptomatologiei ADHDA la scolarul mic si a tulburarilor asociate acesteia (tulburari instrumentale-obligatorie fiind coordonarea perceptiv motrica deficitara si tulburari ale comportamentului si capacitatii de adaptare sociala).
- Identificarea principiilor educative fundamentale si obligatorii in cresterea copilului cu ADHDA.
- Identificarea principalelor arii de interventie psihopedagogica in vederea ameliorarii simptomatologiei ADHDA si a tulburarilor asociate.
- Implicarea activa a agentilor de interventie (familia, invatatorul, psihologul scolii si propunatoarea lucrarii) in controlarea si ameliorarea tulburarilor mentionate mai sus la scolarii mici, beneficiari ai programului de interventie psihopedagogica integrata. Programul / parteneriatul educational a vizat pe de-o parte, pe dezvoltarea invatatorilor si parintilor (ai caror copii au fost implicati in program) a unui set de abilitati educationale si de crestere adaptate particularitatilor copiilor afectati de ADHDA si, pe de alta parte, pe aplicarea coerenta a acestor abilitati de catre parinti (acasa si in societate), invatatori (in cadrul scolii) si psiholog (in cadrul unui demers psihoterapeutic) pe copii afectati de ADHDA din program, in vederea ameliorarii deficientelor lor educationale si de crestere (a simptomatologiei ADHDA, a tulburarilor instrumentale, a nivelului scazut de integrare sociala).
Pentru atingerea acestor obiective a fost necesara pe de-o parte, elaborarea si desfasurarea unor programe de formare a competentelor de interventie pentru agentii educativi voluntari-respectiv invatatorii si parintii celor trei scolari cu ADHDA, si pe de alta parte, implicarea tuturor agentilor de interventie in activitati coerente si organizate lucru individualizat / de grup cu copii beneficiari ai programului de interventie psihopedagogica integrata.
Sesiunile de informare-formare a parintilor au fost conduse de propunatoarea lucrarii. Pe tot parcursul programului de formare, parintii si propunatoarea au avut permanentul sprijin participativ si suportiv al psihologului scolii.
Sesiunile de informare-formare a parintilor au fost sustinute de catre psihologul scolii. Pe tot parcursul programului de formare a invatatorilor, propunatoarea si-a adus contributia ca participant activ al grupului.
Pe parcursul intregului demers interventional, s-au desfasurat activitati de consiliere psihopedagogica (pentru parinti si invatatori) cu scopul de a oferi acestora, alaturi de sprijinul informational si instrumental din programele de formare, si un sprijin emotional, suportiv necesar intaririi imaginii de sine si consolidarii relatiei pozitive cu copilul, beneficiar. Activitatile de consiliere s-au desfasurat la solicitarea agentilor voluntari si au fost sustinute atat de psihologul scolii, cat si de propunatoarea lucrarii.

In paralel cu programele pentru parinti si invatatori s-a desfasurat un program cu jocuri didactice si terapeutice cu cei 20 copii beneficiari. Programul (desfasurat de catre propunatoarea lucrarii in colaborare cu psihologul scolii) a inceput in momentul in care parintii si invatatorii au trecut de sedintele de abilitare observationala, urmand a le parcurge pe cele de corectare a stilurilor parentale si elaborare a strategiilor educationale / de stimulare a copiilor ADHDA.
Dupa parcurgerea completa a programelor de formare pentru cele doua tipuri de agenti educationali (parinti si invatatori), acestia au avut de aplicat informatiile si abilitatile dobandite in planul educativ concret al copilului. In aceasta perioada au fost introduse intalnirile saptamanale de verificare si evaluare intre agenti, grupati pe beneficiarii centrali : Copiii. Astfel ca, notiunile si abilitatile dobandite in cadrul cursurilor de formare au fost puse in practica intr-un mod organizat, fiecare dintre agenti, respectiv parintii si invatatorii construindu-si planuri strategice de interventie individualizata care au fost continuu evaluate si modificate in cadrul acestor intalniri in echipa (saptamanale)- respectiv invatator, parinte, psiholog si studenta la psihologie).
Dupa parcurgerea perioadei alocate implementarii in practica a obiectivelor stabilite in cursurile de formare si respectiv, pe cea de consiliere prin joc didactic, s-a considerat ca situatia experimentala a luat sfarsit si s-a trecut la urmatoarea etapa a experimentului si anume posttest.
Prin urmare scolarilor cu ADHDA le-a fost aplicata aceeasi baterie de probe ca in situatia pretest, comparandu-se rezultatele dintre starea initiala si cea ulterioara. Pe baza analizelor statistice, cantitative si calitative si a interpretarilor psihologice a datelor, s-a analizat nivelul reusitei experimentului si prin urmare verificarea ipotezelor.
Prezenta lucrare vine in intampinarea nevoilor psihologilor, a cadrelor didactice, a parintilor si copiilor insisi de a fi implicati in demersuri psihopedagogice coerente pe linie de educatie speciala si specializata a copiilor eu ADHDA oferind un model de interventie (verificat in practica) asupra simptomatologiei tulburarii hiperkinetice prin deficit de atentie la scolarii mici, model ce capata forma unui parteneriat educational unitar intre agenti psihologi, parinti si cadre didactice.
Citeste mai mult

19.62Lei

19.62Lei

Primesti 19 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

Prezenta lucrare si-a propus sa studieze eficienta unui demers psihopedagogic complex in vederea ameliorarii simptomatologiei tulburarii hiperkinetice prin deficit de atentie si a tulburarilor asociate (tulburari instrumentale si dificultati de integrare sociala) la scolarii mici. Demersul psihopedagogic a fost elaborat si structurat pe trei axe de interventie (interventie focalizata pe copil, interventie focalizata pe familie si interventie focalizata pe cadre didactice), luand astfel forma unui parteneriat educational unitar
Programul de interventie psihopedagogica integrata a fost transpus si verificat in practica educationala in cadrul Scolii cu clasele I-VIII Nr. 1 Bacau, pe un grup de 20 elevi din clasele I-IV ce prezentau simptomatologia tulburarii hiperkinetice prin deficit de atentie si tulburari asociate acesteia (tulburari instrumentale si dificultati de integrale scolara si sociala)
Studierea eficientei programului a luat forma unui experiment diacronic ce s-a intins pe o perioada de sapte luni au fost alocate etapei esantionarii si constructiei cazurilor, aproximativ o luna a fost necesara pretestarii, in trei luni s-au parcurs toate etapele manipularii experimentale (derularea completa a programului de interventie psihopedagogica) si, in sfarsit, o luna a fost alocata posttestarii si interpretarii datelor si verificarii ipotezelor.
Motivatia elaborarii structurii programului de interventie psihopedagogica in prezenta forma (pe cele trei axe de interventie parinti, invatatori si copii) a fost aceea de a permite controlarea si manipularea principalelor planuri de manifestare a simptomelor tulburarii hiperkinetice cu deficit de atentie (planul familial, scolar si social) si in acest fel, o manipulare reusita a variabilei independente a experimentului.
In etapa pretestarii s-a aplicat o baterie de probe (o parte din acestea fiind elaborate de propunatoarea lucrarii) pentru fiecare dintre cei 20 de elevi cu ADHDA selectati si su fost inregistrate rezultatele.
Manipularea experimentala a constat in desfasurarea unui parteneriat educational intre agentii educationali (familie, invatator, psiholog scolar) in vederea crearii unui mediu favorabil de dezvoltare bio-psiho-sociala la 20 de scolari mici afectati de ADHDA din cadrul Scolii cu clasele I-VIII Nr.1 Bacau.
Parteneriatul educational s-a construit pe diferite planuri si arii de interventie, vizand urmatoarele aspecte:
- Acoperirea cat mai completa a planurilor de manifestare (planul familial, planul scolar si planul social) a simptomatologiei ADHDA la scolarul mic si a tulburarilor asociate acesteia (tulburari instrumentale-obligatorie fiind coordonarea perceptiv motrica deficitara si tulburari ale comportamentului si capacitatii de adaptare sociala).
- Identificarea principiilor educative fundamentale si obligatorii in cresterea copilului cu ADHDA.
- Identificarea principalelor arii de interventie psihopedagogica in vederea ameliorarii simptomatologiei ADHDA si a tulburarilor asociate.
- Implicarea activa a agentilor de interventie (familia, invatatorul, psihologul scolii si propunatoarea lucrarii) in controlarea si ameliorarea tulburarilor mentionate mai sus la scolarii mici, beneficiari ai programului de interventie psihopedagogica integrata. Programul / parteneriatul educational a vizat pe de-o parte, pe dezvoltarea invatatorilor si parintilor (ai caror copii au fost implicati in program) a unui set de abilitati educationale si de crestere adaptate particularitatilor copiilor afectati de ADHDA si, pe de alta parte, pe aplicarea coerenta a acestor abilitati de catre parinti (acasa si in societate), invatatori (in cadrul scolii) si psiholog (in cadrul unui demers psihoterapeutic) pe copii afectati de ADHDA din program, in vederea ameliorarii deficientelor lor educationale si de crestere (a simptomatologiei ADHDA, a tulburarilor instrumentale, a nivelului scazut de integrare sociala).
Pentru atingerea acestor obiective a fost necesara pe de-o parte, elaborarea si desfasurarea unor programe de formare a competentelor de interventie pentru agentii educativi voluntari-respectiv invatatorii si parintii celor trei scolari cu ADHDA, si pe de alta parte, implicarea tuturor agentilor de interventie in activitati coerente si organizate lucru individualizat / de grup cu copii beneficiari ai programului de interventie psihopedagogica integrata.
Sesiunile de informare-formare a parintilor au fost conduse de propunatoarea lucrarii. Pe tot parcursul programului de formare, parintii si propunatoarea au avut permanentul sprijin participativ si suportiv al psihologului scolii.
Sesiunile de informare-formare a parintilor au fost sustinute de catre psihologul scolii. Pe tot parcursul programului de formare a invatatorilor, propunatoarea si-a adus contributia ca participant activ al grupului.
Pe parcursul intregului demers interventional, s-au desfasurat activitati de consiliere psihopedagogica (pentru parinti si invatatori) cu scopul de a oferi acestora, alaturi de sprijinul informational si instrumental din programele de formare, si un sprijin emotional, suportiv necesar intaririi imaginii de sine si consolidarii relatiei pozitive cu copilul, beneficiar. Activitatile de consiliere s-au desfasurat la solicitarea agentilor voluntari si au fost sustinute atat de psihologul scolii, cat si de propunatoarea lucrarii.

In paralel cu programele pentru parinti si invatatori s-a desfasurat un program cu jocuri didactice si terapeutice cu cei 20 copii beneficiari. Programul (desfasurat de catre propunatoarea lucrarii in colaborare cu psihologul scolii) a inceput in momentul in care parintii si invatatorii au trecut de sedintele de abilitare observationala, urmand a le parcurge pe cele de corectare a stilurilor parentale si elaborare a strategiilor educationale / de stimulare a copiilor ADHDA.
Dupa parcurgerea completa a programelor de formare pentru cele doua tipuri de agenti educationali (parinti si invatatori), acestia au avut de aplicat informatiile si abilitatile dobandite in planul educativ concret al copilului. In aceasta perioada au fost introduse intalnirile saptamanale de verificare si evaluare intre agenti, grupati pe beneficiarii centrali : Copiii. Astfel ca, notiunile si abilitatile dobandite in cadrul cursurilor de formare au fost puse in practica intr-un mod organizat, fiecare dintre agenti, respectiv parintii si invatatorii construindu-si planuri strategice de interventie individualizata care au fost continuu evaluate si modificate in cadrul acestor intalniri in echipa (saptamanale)- respectiv invatator, parinte, psiholog si studenta la psihologie).
Dupa parcurgerea perioadei alocate implementarii in practica a obiectivelor stabilite in cursurile de formare si respectiv, pe cea de consiliere prin joc didactic, s-a considerat ca situatia experimentala a luat sfarsit si s-a trecut la urmatoarea etapa a experimentului si anume posttest.
Prin urmare scolarilor cu ADHDA le-a fost aplicata aceeasi baterie de probe ca in situatia pretest, comparandu-se rezultatele dintre starea initiala si cea ulterioara. Pe baza analizelor statistice, cantitative si calitative si a interpretarilor psihologice a datelor, s-a analizat nivelul reusitei experimentului si prin urmare verificarea ipotezelor.
Prezenta lucrare vine in intampinarea nevoilor psihologilor, a cadrelor didactice, a parintilor si copiilor insisi de a fi implicati in demersuri psihopedagogice coerente pe linie de educatie speciala si specializata a copiilor eu ADHDA oferind un model de interventie (verificat in practica) asupra simptomatologiei tulburarii hiperkinetice prin deficit de atentie la scolarii mici, model ce capata forma unui parteneriat educational unitar intre agenti psihologi, parinti si cadre didactice.
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one