Proiectarea continuturilor la clasa pregatitoare Partea I

Proiectarea continuturilor la clasa pregatitoare Partea I
Curriculum-ul pentru invatamantul primar, specific clasei pregatitoare, prin abordareasa integrata, reprezinta o noutate in invatamantul romanesc, respecta principiul continuitatiiintre nivelurile sistemului de invatamant si promoveaza invatarea in rezonanta cu profilulpsihopedagogic si fizic al scolarului mic.In clasa pregatitoare copilul invata, prin metode adecvate varstei, ceea ce ii estenecesar pentru dezvoltarea armonioasa la aceasta etapa si pentru a face fata cu succescerintelor scolare. La acest nivel de varsta, abordarea trebuie sa se bazeze pe cunoastereasincretica, integrata, globala. Invatatorul urmareste sistematic realizarea de conexiuni intretoate disciplinele prevazute in schema orara, creand contexte semnificative de invatare pentruviata reala.Programa fiecarei discipline ofera un parcurs curricular coerent, racordat la nevoile sipreocuparile scolarilor mici si la nivel incepator de achizitie, in concordanta cu profilul deformare specific ciclului achizitiilor fundamentale. Se vizeaza atingerea competentelorgenerale, respectiv a celor specifice.Competentele specifice sunt ale clasei pregatitoare, dar constituie in acelasi timp sietape in formarea competentelor generale prevazute pentru ciclul curricular al achizitiilorfundamentale.Ghidul nostru se doreste a fi util actualilor, dar si viitorilor invatatori.Lucrarea prezinta aspecte concrete de proiectare didactica la clasa pregatitoare: scheme orare, modele de orar, planificari calendaristice, planificari secventiale pe unitati de invatare, abordate integrat.Unitatea de invatare stimuleaza abordarea tematica a continuturilor invatarii, este ostructura didactica si flexibila, coerenta in raport cu competentele specifice. Pentru a dasemnificatie universului scolar, abordarea cea mai potrivita este cea organizata pe temefamiliare, care au sens pentru copil. Anotimpurile, lumea animalelor, a povestilor, a jucariilor,familia sunt elemente relevante pentru contexte semnificative de invatare la aceasta varsta.Continuturile apartin fiecarei discipline si vizeaza dezvoltarea competentelor specificeacesteia, prin utilizarea diferitelor activitati de invatare.
Competentele specifice sunt corelate cu exemple de activitati de invatare. Pentrurealizarea competentelor specifice, sunt propuse diferite tipuri de activitati de invatare, carevalorifica experienta concreta a elevului si pot fi integrate strategiilor didactice adecvate unorcontexte de invatare variate. Intrucat fiecare programa scolara propune o oferta flexibila,cadrul didactic are posibilitatea de a modifica, a completa sau a inlocui activitatile deinvatare, astfel incat acestea sa asigure un demers didactic adecvat situatiei concrete de laclasa.Proiectarea continuturilor este conform „Planului-cadru de invatamant pentruinvatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare, clasa I si clasa aII-a” din Anexa 1 la O.M.E.C.T.S. nr 3654 din 29.03.2012, cat si programelor scolare pentruclasa pregatitoare, aprobate prin ordin al ministrului nr. 3656/29.03.2012.Prin urmare, aspectele concrete prezentate in acest indrumator constituie un model, osugestie, avand in vedere ca proiectarea didactica este un autentic act de creatie in care sereflecta personalitatea si creativitatea invatatorului.Speram ca lucrarea noastra sa fie de un real folos in proiectarea cat mai eficienta acontinuturilor specifice clasei pregatitoare, in lumina noilor cerinte ce rezulta dinCurriculumul National pentru Invatamantul primar adoptat de Ministerul Educatiei Nationale.
Autoarele
CUPRINS
Argument................................................................3
Planificari calendaristice
· Comunicare in limba romana...................................7
· Matematica si explorarea mediului...........................12
· Arte vizuale si lucru manual ....................................14
· Muzica si miscare ..................................................18
· Dezvoltare personala ..............................................21
· Educatie pentru societate ........................................26
Proiectarea integrata a unitatilor tematice
· De la gradinita la scoala ( saptamanile I, II, III) .........29
· Bucuriile toamnei ( saptamanile IV, V, VI ).................43
· Bunici, parinti, copii ( saptamanile VII, VIII)..............69
· Despre prieteni ( saptamanile IX, X, XI).....................85
· Bucurii de iarna ( saptamanile XII, XIII, XIV)............111
Anexe
· Modele de schema orara..........................................129
· Modele de orar...................................................133Descrierea produsului
Curriculum-ul pentru invatamantul primar, specific clasei pregatitoare, prin abordareasa integrata, reprezinta o noutate in invatamantul romanesc, respecta principiul continuitatiiintre nivelurile sistemului de invatamant si promoveaza invatarea in rezonanta cu profilulpsihopedagogic si fizic al scolarului mic.In clasa pregatitoare copilul invata, prin metode adecvate varstei, ceea ce ii estenecesar pentru dezvoltarea armonioasa la aceasta etapa si pentru a face fata cu succescerintelor scolare. La acest nivel de varsta, abordarea trebuie sa se bazeze pe cunoastereasincretica, integrata, globala. Invatatorul urmareste sistematic realizarea de conexiuni intretoate disciplinele prevazute in schema orara, creand contexte semnificative de invatare pentruviata reala.Programa fiecarei discipline ofera un parcurs curricular coerent, racordat la nevoile sipreocuparile scolarilor mici si la nivel incepator de achizitie, in concordanta cu profilul deformare specific ciclului achizitiilor fundamentale. Se vizeaza atingerea competentelorgenerale, respectiv a celor specifice.Competentele specifice sunt ale clasei pregatitoare, dar constituie in acelasi timp sietape in formarea competentelor generale prevazute pentru ciclul curricular al achizitiilorfundamentale.Ghidul nostru se doreste a fi util actualilor, dar si viitorilor invatatori.Lucrarea prezinta aspecte concrete de proiectare didactica la clasa pregatitoare: scheme orare, modele de orar, planificari calendaristice, planificari secventiale pe unitati de invatare, abordate integrat.Unitatea de invatare stimuleaza abordarea tematica a continuturilor invatarii, este ostructura didactica si flexibila, coerenta in raport cu competentele specifice. Pentru a dasemnificatie universului scolar, abordarea cea mai potrivita este cea organizata pe temefamiliare, care au sens pentru copil. Anotimpurile, lumea animalelor, a povestilor, a jucariilor,familia sunt elemente relevante pentru contexte semnificative de invatare la aceasta varsta.Continuturile apartin fiecarei discipline si vizeaza dezvoltarea competentelor specificeacesteia, prin utilizarea diferitelor activitati de invatare.
Competentele specifice sunt corelate cu exemple de activitati de invatare. Pentrurealizarea competentelor specifice, sunt propuse diferite tipuri de activitati de invatare, carevalorifica experienta concreta a elevului si pot fi integrate strategiilor didactice adecvate unorcontexte de invatare variate. Intrucat fiecare programa scolara propune o oferta flexibila,cadrul didactic are posibilitatea de a modifica, a completa sau a inlocui activitatile deinvatare, astfel incat acestea sa asigure un demers didactic adecvat situatiei concrete de laclasa.Proiectarea continuturilor este conform „Planului-cadru de invatamant pentruinvatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare, clasa I si clasa aII-a” din Anexa 1 la O.M.E.C.T.S. nr 3654 din 29.03.2012, cat si programelor scolare pentruclasa pregatitoare, aprobate prin ordin al ministrului nr. 3656/29.03.2012.Prin urmare, aspectele concrete prezentate in acest indrumator constituie un model, osugestie, avand in vedere ca proiectarea didactica este un autentic act de creatie in care sereflecta personalitatea si creativitatea invatatorului.Speram ca lucrarea noastra sa fie de un real folos in proiectarea cat mai eficienta acontinuturilor specifice clasei pregatitoare, in lumina noilor cerinte ce rezulta dinCurriculumul National pentru Invatamantul primar adoptat de Ministerul Educatiei Nationale.
Autoarele
CUPRINS
Argument................................................................3
Planificari calendaristice
· Comunicare in limba romana...................................7
· Matematica si explorarea mediului...........................12
· Arte vizuale si lucru manual ....................................14
· Muzica si miscare ..................................................18
· Dezvoltare personala ..............................................21
· Educatie pentru societate ........................................26
Proiectarea integrata a unitatilor tematice
· De la gradinita la scoala ( saptamanile I, II, III) .........29
· Bucuriile toamnei ( saptamanile IV, V, VI ).................43
· Bunici, parinti, copii ( saptamanile VII, VIII)..............69
· Despre prieteni ( saptamanile IX, X, XI).....................85
· Bucurii de iarna ( saptamanile XII, XIII, XIV)............111
Anexe
· Modele de schema orara..........................................129
· Modele de orar...................................................133Detaliile produsului